14.03.2025.
Rīgas osta

Rīgas brīvostas valde ir apstiprinājusi Rīgas brīvostas investīciju plānu 2025. gadam. Šogad Rīgas ostas attīstībā tiks ieguldīti 7,43 miljoni eiro, kas ir par 1,07 miljoniem jeb 17% vairāk nekā aizvadītajā gadā. 2025. gada investīciju plāns paredz gan vairāku jau uzsāktu apjomīgu ostas infrastruktūras projektu īstenošanu, gan arī investīcijas jaunos, ostai stratēģiski nozīmīgos projektos.

“Šī gada investīciju plāna prioritāte ir ostas lielo infrastruktūras attīstības un digitalizācijas projektu īstenošana, kas palielinās jaunu investīciju piesaistes potenciālu. Ieguldījumi ostas fiziskās un digitālās infrastruktūras sakārtošanā un attīstībā ir svarīgi, lai mēs varētu turpināt darbu pie investoru piesaistes modernu ražotņu un loģistikas parku izveidošanai ostas teritorijā. Mēs redzam, ka investoru interese par Rīgas ostu ir liela, bet ostas pašreizejā infrastruktūra ne vienmēr atbilst lielo investīciju projektu prasībām. Tāpēc šobrīd koncentrējamies uz mērķtiecīgiem ieguldījumiem ostas infrastruktūrā, lai to padarītu pēc iespējas pievilcīgāku un atbilstošāku investoru vajadzībām,” norāda Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins.

2025. gadā plānots pabeigt Rīgas brīvostas pārvaldes atbildībā esošo projekta daļu jaunā satiksmes pārvada no Tvaika ielas uz Kundziņsalu ietvaros, izbūvējot ostas un publiskos infrastruktūras objektus Kundziņsalā, tostarp jaunu, mūsdienīgu ostas caurlaižu punktu ar pilnībā digitalizētu piekļuves sistēmu, kas nodrošinās autotransporta elektronisko reģistrāciju rindā, kravas aprites dokumentu digitalizāciju, kas savukārt uzlabos caurlaižu punkta autotransporta caurlaides spējas. Kā zināms, paša pārvada būvniecību realizē Rīgas valstspilsētas pašvaldība un saskaņā ar plānu, visu projektu jānodod ekspluatācijā 2026. gada sākumā.

Arī šogad Rīgas brīvostas pārvalde turpinās darbu pie industriālo teritoriju infrastruktūras attīstības Kundziņsalā, kas pašlaik veidojas par aktīvu kravu noliktavu un loģistikas centru, un ir vieta lielu starptautisku investīciju projektu nobāzēšanai, tai skaitā vēja tehnoloģiju un to komponenšu ražotņu izvietošanai. Jau minēts, ka 2024. gada nogalē Ministru kabinets atbalstīja projekta “Vēja tehnoloģiju ražošanas attīstībai nepieciešamās ostas un loģistikas infrastruktūras izveide Kundziņsalā” realizāciju un lēma Kundziņsalas teritoriju infrastruktūras attīstībā ieguldīt 64,6 miljonus eiro. Kopējās projekta investīcijas sasniegs vairāk nekā 85 miljonus eiro, kas paredzēti inženiertīklu izbūvei, tīklu jaudas palielināšanai, pievedceļu un dzelzceļa pārbrauktuves izbūvei, jaunas paaugstinātas nestspējas dziļūdens piestātnes būvniecībai ar RoRo rampu, jaunas loģistikas infrastruktūras izveidei, kā arī akvatorija grunts padziļināšanā. Projekta īstenošanas termiņš ir 2029. gada 31. decembris. Plānots, ka ostas infrastruktūrai pieguļošajā teritorijā atkrastes vēju turbīnu komponentu ražotāji attīstīs lielapjoma ražošanas kompleksu.

2025. gadā sadarbībā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību ir plānots uzsākt arī Flotes ielas pārbūves darbus. Pēdējo gadu laikā Flotes ielai pieguļošajā Rīgas ostas teritorijā Daugavgrīvā notiek strauja ostas termināļu attīstība, ienāk jauni investori un pieaug pārvadāto kravu apjoms, līdz ar to palielinās arī kravas transporta kustības intensitāte. Sadarbībā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību izstrādātajā Flotes ielas rekonstrukcijas projektā paredzēta jaunas gājēju, velosipēdistu un automašīnu kustības organizācija un apstāšanās vietu infrastruktūras izstrāde, tāpat tiks veikta arī lietus un ūdens kolektoru, kā arī apgaismojuma infrastruktūras izbūve. Būvdarbus plānots uzsākt šī gada beigās un projektu noslēgt 2027. gadā.

Turpināsies darbs arī pie jaunas, modernas jūras pasažieru satiksmes infrastruktūras izveides Rīgas ostā. Lai uzsāktu kruīzu kuģu un kravas-pasažieru prāmju termināļa kompleksa realizāciju Eksportostā, Rīgas brīvostas pārvalde šogad plāno veikt navigācijas infrastruktūras uzlabošanas darbus, daļēji demontējot ED dambi, kas nepieciešams jaunā termināla projekta īstenošanai, lai nodrošinātu lielo kruīza kuģu (300 m un garāku) pietauvošanu pilsētas vēsturiskā centra tuvumā. ED dambja daļējas demontāžas projektu plānots īstenot līdz 2026. gada vasarai. Vienlaikus Rīgas brīvostas pārvalde kopā ar sadarbības partneriem no Rīgas valstspilsētas pašvaldības, LIAA, RITA un Ekonomikas ministrijas turpina darbu pie regulāras pasažieru un kravu prāmju līnijas atjaunošanas no/uz Rīgas ostu.

Šogad tiks turpināti arī ostas digitālās infrastruktūras attīstības projekti, virzoties uz ostas caurlaižu punktu digitalizāciju un aprīkošanu ar biometriskajiem un mašīnredzes risinājumiem, nodrošinot bezkontakta personu un transportlīdzekļu kontroli. Kopīgi ar sadarbības partneriem turpināsies iesāktais darbs pie Latvijas ostu pārvaldības digitālās transformācijas, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, ieviešot integrētu, uz vienas pieturas un vienreizes principa balstītu platformu digitālai integrācijai starp ostas lietotājiem, kravu pārvadātājiem un ostas pārvaldi.

Līdzīgi kā iepriekšējos gados, Rīgas ostas prioritāšu sarakstā šogad ir projekti, kas saistīti ar ES zaļā kursa, klimatneitralitātes prasību un “zaļās” ostas mērķu sasniegšanu. Rīgas osta ir iesaistījusies projektā “BalticSeaH2 - pārrobežu ūdeņraža ieleja Baltijas jūras reģionā”, kura ietvaros tiek veikta padziļināta izpēte par ūdeņraža tehnoloģiju iespējām jūrniecībā, tostarp, ūdeņraža un produktu transportēšanas, uzglabāšanas un ražošanas iespējas, kā arī alternatīvo degvielu risinājumu (metanols, amonjaks u.c.) izmantošanu kuģošanai. Projekta ietvaros šogad Rīgas ostā plānota tehniski ekonomiskā pamatojuma un pārbūves projekta izstrāde tās esošā flotes kuģa pārbūvei uz ūdeņradi balstītas hibrīdpiedziņas tehnoloģijām.

Ar visu iepriekš minēto projektu īstenošanu Rīgas brīvosta aktīvi turpina darbus pie ostas infrastruktūras attīstības un modernizācijas. 2024.gadā jau tikuši īstenoti vairāki apjomīgi infrastruktūras projekti, tostarp pabeigts militārās mobilitātes projekts ar kopējo investīciju apjomu 12,51 milj. eiro, stiprinot ostas konkurētspēju un drošību. Tāpat ostas teritorijā top industriālais parks atjaunīgai enerģijai un ir parakstīts līgums par 100 MW saules parka attīstību ar investīciju apjomu līdz 80 milj. eiro.

Kopējais Rīgas ostas infrastruktūras projektu finansējums 2025. gadā plānots 7,43 miljoni EUR apjomā, tai skaitā 5,43 miljoni EUR Rīgas brīvostas pārvaldes finanšu līdzekļi un 2 miljoni EUR piesaistītais ES Atveseļošanās un noturības mehānisma programmas līdzfinansējums projektam “Ostu pārvalžu digitālā transformācija, pilnveidojot loģistikas datu apstrādi un analīzi”.


Papildus informācija medijiem:

Liene Ozola
Liene Ozola
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
  • Liene.Ozola [at] rop.lv, +371 670 308 53
  • Rīgas brīvostas pārvalde
  • Kalpaka bulvāris 12, Rīga, Latvija, LV-1010