02.11.2010.

28.oktobrī no Rīgas ostas dziļūdens piestātnes Žurku salā (ZO-19) ir izvests kuģis "Kyzikos", kas kuģo ar Grieķijas karogu. Tā garums ir 230 m, platums 37 m, iegrime 14.2 m. Kuģa krava ir 82,2 tūkstoši tonnas dzelzsrūdas.

Rīgas ostā „Kyzikos” ienāca 24.oktobrī un tā uzkraušana notika pie trīs piestātnēm, - sākumā to līdz atļautajai iegrimei piekrāva Rīgas Tirdzniecības ostas 7.piestātnē, tad līdz 12 metru iegrimei krava tika papildināta pie Rīgas Tirdzniecības ostas 15.piestātnes, bet tad līdz maksimāli atļautajam dziļumam 14.2 metriem pabeigta iekraušana vienīgajā Rīgas ostas dziļūdens piestātnē Žurku salā. Kuģu aģentēšanas kompānijas Rix Shiping valdes loceklis Andrejs Naumenko norāda: „Mēs esam priecīgi, ka veiksmīgi ir izdevies apkalpot līdz šim Rīgas ostā lielāko ienākošo kuģi. Vislielākos sarežģījumus rada kuģu ceļu dziļuma nepietiekamība, - lai uzkrautu tik lielu kravu ar dzelzsrūdu, tieši dziļums pie piestātnēm un kuģu kanālā lika mums izmantot trīs piestātnes. Ja to varētu izdarīt vienā vietā, tad uzkraušana prasītu mazāk nekā četras diennaktis, kā tas bija šoreiz. Jāteic gan, ka kuģa ietilpība ļāva iekraut vēl ap 10 tūkstošiem tonnu dzelzsrūdas, bet to nepieļāva arī dziļākās Rīgas ostas piestātnes Žurku salā dziļums. Šis bija jau trešais ar dzelzsrūdu uzkrautais Panamax tipa kuģis un šogad paredzēta vēl divu līdzīgu kuģu nosūtīšana.” Dzelzsrūda Rīgas ostā saņemta no Krievijas raktuvēm un tālāk nogādāta uz Lielbritānijas metālapstrādes uzņēmumu. Rīgas Tirdzniecības ostas valdes priekšsēdētājs Ralfs Kļaviņš atzīmē, ka Rīgas ostas padziļināšana ir ļoti nozīmīga, jo kravu īpašnieki vēlas izmantot arvien lielākus un lielākus kuģus.

Vaicāts par darbības koordinēšanu un drošības garantēšanu, lai Rīgas ostā varētu apkalpot vēl nebijuša garuma un platuma kuģi, Rīgas Brīvostas Kapteiņa dienesta vecākais kapteinis Eduards Delvers saka: „Kuģis ir tiešām liels – tā parametri ir lielāki par Panamax tipa kuģiem. Panamas kanālā nevar ieiet kuģi, kuru platums ir lielāks par 33 metriem, - „Kyzikos” ir 37 metrus plats un 230 metrus garš. Man bija pārliecība, ka spēsim tikt ar šo uzdevumu galā, taču drošības labad piesaistījām visus atbalsta dienestus. Kuģim pietauvoties pie piestātnēm un no tām atiet palīdzēja četri velkoņi, tostarp Rīgas Brīvostas loču kuģi Santa un Stella. Lielo kuģi no ostas izveda mūsu pieredzējušākais locis Anatolijs Pavļučenkovs.”

Rīgas Brīvostas pārvalde aktualizējusi kuģu kanāla un piestātņu padziļināšanas projektu, kas dos iespēju Rīgas ostā apkalpot lielos kuģus, neveicot papildus darbības. Atgādināsim, ka vispārpieņemtā formula apliecina, ka no vienas tonnas jūras kravu, Latvijā paliek ap 10 latiem, vienkāršoti rēķinot, kuģa "Kyzikos" apkalpošana Latvijas ekonomikā atstāja gandrīz miljons latu.