2012.gada septiņos mēnešos Rīgas brīvostā apkalpots 21,96 miljoni tonnu kravu, kas ir par nepilniem 2 miljoniem, jeb 9,6% vairāk kā iepriekšējā gada atbilstošajā atskaites periodā.
Tradicionāli vislielākais pieaugums vērojams beramkravu segmentā – šogad kopumā pārkrauts 12,86 miljons tonnu beramkravu, kas ir par 13,5% vairāk nekā pērn šajā laikā. Vislielāko pieauguma tendenci jau no gada sākuma saglabā ogļu kravas – līdz šim laikam to apjoms ir par 13%, jeb miljons tonnu lielāks nekā iepriekšējā gada septiņos mēnešos, sasniedzot turpat 9 miljonus tonnu. Sekojot tendencēm pasaules tirgos un kravu īpašnieku interesei ogļu kravas tālāk nogādāt caur Rīgas ostu, ir pamats domāt, ka ogļu kravu apjoms pieaugs. Diemžēl straujāku pieaugumu bremzē nepietiekamās kravu laukumu platības, tāpēc daļa kravu, ko varētu apkalpot Rīgas termināļos, tiek novirzītas uz citām ostām. Tāpēc jautājums par beramkravu termināļu jaudu un kravu laukumu paplašināšanu, uzsākot Krievu salas projekta būvniecību, ir jārisina steidzamības kārtā.
Beramkravu segmentā pieaugums bijis arī labības un labības produktu grupā – pārkrauts 411 tūkstošu tonnu kravas, kas ir par 153 tūkstošiem tonnu vairāk nekā iepriekšējā gada septiņos mēnešos. Praktiski dubultojušies ir dažādu metālu pārvadājumi (kopā 118 000 tonnu), metāllūžņi šogad pārkrauti par 21 tūkstoti tonnu vairāk, kas kopā sastāda 62 000 tonnu. Atsevišķi neizdalīto beramkravu grupā, tai skaitā koksnes granulas, asfalts, sojas produkti u.c, pieaugums attiecībā pret iepriekšējo gadu ir par 904 tūkstošiem tonnu. Arī zāģmateriālu apjoms ir par trešo daļu lielāks, kopumā sastādot 184 tūkstošus tonnu.
Praktiski iepriekšējā gada līmenī ir koksnes šķeldas (-1%) un minerālmēslu kravu apjoms (- 3,8%), - šī kravu grupa saglabā lielu lomu kopējā ostas kravu apgrozījumā, sastādot 888 tūkstošus tonnu. Mazāk Rīgas ostā apkalpots kūdras, rūdas, ferokausējumu kravas.
Ģenerālkravu segmentā pieaugums ir bijis praktiski visām kravu grupām, izņemot kokmateriālus un pārtiku, nodrošinot vidējo šī segmenta kravu apgrozījuma pieaugumu par 6%. Ģenerālkravu segmentā kopumā šogad apkalpots 3,98 miljoni tonnu dažādu kravu. Vislabākie panākumu ir konteinerkravu pārvadājumu jomā – to daudzums šogad, attiecībā pret iepriekšējā gada atskaites periodu, ir palielinājies par 26,2%. Arvien vairāk ir arī roll on/roll of kravu - +9,1%, kopumā sasniedzot 337 tūkstošus tonnu.
Lejamkravu segments saglabā kaut arī nelielu, bet pozitīvu pieauguma dinamiku - +3,4%. Kopumā šogad pārkrauts 5,1 miljons tonnu lejamkravu, no tiem visvairāk – 5,09 miljoni tonnu naftas produktu jeb par 3,3% vairāk nekā 2011.gada atbilstošajā periodā.
Kopējais Rīgas ostā apkalpoto pasažieru skaits strauji tuvojas pusmiljonam – septiņos mēnešos Rīgā ieradušie un to atstājuši kopā 484 538 pasažieri, kas ir par 5,2% vairāk nekā iepriekšējā gada septiņos mēnešos. Vislielāko gandarījumu sagādā kruīzu kuģu pasažieru skaita pieaugums par 24% jeb 10 tūkstošiem cilvēku vairāk nekā iepriekšējā gadā - šogad apkalpoti jau 50 868 kruīzu ceļotāju. Šonedēļ Rīgā bija piestājis jau 1000. kruīza kuģis (kopš 2000.gada). Uz luksus klases kruīza kuģa atradās ap tūkstoti pasažieru un vairāk kā 500 apkalpes locekļu. Rīgas brīvostas pārvades valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks informē: „Kruīzu pasažieri ir ļoti nozīmīgi ne tikai ostai, bet galvenokārt pilsētas tūrisma un pakalpojumu nozarei. Diemžēl, esošajās piestātnēs tuvu Rīgas centram, kas ir svarīgi tūristiem, nevaram pietauvot vairāk kā 2 kruīza kuģus vienlaicīgi – tas ir par maz, jo pieprasījums ir lielāks. Jau esmu teicis, ka tiek risināts jautājums par jaunas kruīzu kuģu piestātnes būvniecību pie Vanšu tilta Ķīpsalas pusē.”