23.10.2013.

Analizējot datus par 2013.gada 9 mēnešiem secināts, ka salīdzinājumā ar gada pirmo ceturksni un pusgada statistiku negatīvie dinamikas rādītāji ir samazinājušies un pārskata periodā ostā pārkrauts 26,4 milj. tonnu kravu, kas ir tikai par 3,4% mazāk kā 2012.gadā. No secinājumiem izriet, ka Rīga saglabā reģiona lielākās ostas pozīcijas un pārskata periodā ostā pārkrauts 25% no visa caur Baltijas valstu ostām pārkrautā kravu apjoma.

 Pārskata periodā beramkravu segmentā ostā pārkrauts 15,8 milj. tonnu, kas ir tikai par 2,2% mazāk kā 2012.gadā. Rīgas ostas kravu klāstā arvien lielāka nozīme ir ogļu kravām, ko no Krievijas atradnēm uz Eiropas valstīm, kā arī Ķīnu un Indiju nosūta kravu īpašnieki. Pārskata periodā katru mēnesi ostā pārkrauts vidēji 1,14 milj. tonnu ogļu. Šajā gadā Rīgas ostā kopumā ir pārkrauts 10,3 milj. tonnu ogļu, kas ir par 8% mazāk nekā pērn šajā laikā. Kritums skaidrojams ar globālajām tendencēm, kuras ietekmējušas ogļu cenu pasaulē. RBP speciālisti prognozē, ka tuvāko gadu laikā ogļu cena pasaules tirgos pieaugs, kā rezultātā Krievijas ogles atkal būs konkurētspējīgas un pārvadājumi caur Rīgas ostu turpinās pieaugt. Līdz ar plānoto ogļu kravu pieaugumu, kas sastādīs aptuveni trešo daļu no kopējā kravu klāsta Rīgas ostas terminālos, liela nozīme būs Krievu salas projektam, kura realizācija uzlabos kravu caurlaides spēju un samazinās kuģu uzturēšanās laiku ostā, ļaujot apstrādāt vairāku kuģu īsākā laika posmā.

Būtiski pieauguši dažādu metālu pārvadājumi (kopumā 308 tūkst. tonnu); Pozitīvi vērtējams fakts, ka pārskata periodā ostā ievērojami palielinājies akmens šķembu (kopumā 862 tūkst.) kā arī rūdas apjoms, sasniedzot 323 tūkst. pārkrautu tonnu. Pārējo beramkravu segmentā, kuru skaitā ir asfalta, (cukur-)biešu produktu, koksnes granulu u.c. kravas, vērojams pieaugums par 24,2% (kopumā 2,1 milj. tonnu). Lai arī kopējais kravu apjoms ir samazinājies koksnes šķeldai, zāģmateriāliem, kā arī kokmateriālu ģenerālkravām, pozitīvi jāvērtē fakts, ka koksnes granulu apgrozījums ir palielinājies un pārskata periodā ostā pārkrauts 0,55 milj. tonnu šīs kravas (+18,4%).

Savukārt minerālmēslu pārvadājumi palielinājušies par 6,8%, un ar 1,2 milj. tonnu tie ieņem būtisku vietu kopējā Rīgas ostas kravu apgrozījumā.

Ģenerālkravu segmentā pārkrauts 5 milj. tonnu kravas, un līdzīgi kā beramkravu segmentā, salīdzinot ar gada sākumu, kravu apjoms trešajā ceturksnī pieaug, faktiski saglabājot iepriekšējā gada līmeni. Ģenerālkravu segmentā līdera pozīcijas nu jau ilgstoši saglabā konteinerizētās kravas. Šā gada deviņos mēnešos pārvadāts 2,9 milj. tonnu konteinerizēto kravu, kas ir par 4,9% vairāk nekā 2012.gada deviņos mēnešos. Par 3,1% palielinājušies arī Roll on / Roll off kravu pārvadājumi, sastādot 454 tūkst. tonnu. Pieauguši arī labības un labības produktu, kā arī dažādu metālu pārvadājumi.

Salīdzinoši nelielu lejupslīdi ģenerālkravu segmentā piedzīvojuši kokmateriālu pārvadājumi (- 12,7%), taču kopējais kokmateriālu kravu daudzums vēl arvien ir ļoti nozīmīgs kopējā ostas termināļu darbībā – pārvadāts 1,6 milj. tonnu.

Nozares eksperti kokmateriālu eksportam šajā gadā kopumā prognozē būtisku samazinājumu, kā iemeslus minot vairākus faktorus – līdz ar politiskās situācijas nestabilitāti samazinājies pieprasījums pēc zāģmateriāliem Tuvo Austrumu valstīs; līdz ar lielas papīra rūpnīcas slēgšanu Norvēģijā un līdzīgiem plāniem Zviedrijā un Somijā turpina samazināties pieprasījums pēc papīrmalkas, turklāt Skandināvijas valstīs ir pieejami vietējie resursi. Jāatzīmē, ka 2013.gada 9 mēnešos ostā pārkrauts 3 milj. tonnu dažādu kokmateriālu.

Kravu apgrozījums visbūtiskāk samazinājies lejamkravām (-0,6 milj. tonnas, -10,2%), jo kopš gada sākuma arvien samazinās pārkrauto naftas produktu apjoms, kur pārskata periodā katru mēnesi pārkrauts vidēji 0,61 milj. tonnu naftas produktu. Naftas produktu apgrozījums pārskata periodā samazinājies ne tikai Rīgā, bet arī Klaipēdā, Tallinā un Ventspilī. Kā viens no iemesliem naftas produktu apgrozījuma kritumam var tikt minēts fakts, ka Krievija novirza eksporta kravas caur savām ostām – pārskata periodā būtiski palielinājies pārkrauto naftas produktu apjoms gan Ustjlugā, gan Primorskā, gan Visockā.

2013. gada trīs ceturkšņos ostā kopā apkalpoti 664,3 tūkst. pasažieru, kas salīdzinājumā ar pārskata periodu 2012. gadā ir par 0,7% vairāk. Tallink operētajā līnijā Rīga-Stokholma pasažieru skaits ir palielinājies par 3,5%, pārskata periodā līnijas ietvaros apkalpoti 598,8 tūkst. pasažieru. Savukārt kruīzu pasažieru skaits ir samazinājies par 19,3%, kruīzu sezona Rīgas ostā noslēgusies ar 65,5 tūkst. apkalpotiem kruīzu pasažieriem. Tomēr, saskaņā ar ostas pārvaldē pieteikto kruīza kuģu grafiku šogad decembrī gaidāms vēl viens kruīzu kuģa ienāciens (Baltic Princess), kas uz Rīgu atvedīs aptuveni 2,5 tūkst. pasažieru.