29.02.2012.

28. februārī, Rīgas brīvostas pārvaldi apmeklēja Satiksmes ministrijas vadība un Saeimā pārstāvēto frakciju deleģētie pārstāvji. Vizītes mērķis bija iepazīties ar Rīgas brīvostas darbu. Satiksmes ministriju pārstāvēja ministrs Aivis Ronis, Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa, kā arī Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs un Saeimas deputāts Klāvs Olšteins. Vizītē piedalījās arī Latvijas ostu, tranzīta un loģistikas padomes sekretārs Andris Maldups. Partija Vienotība vizītei deleģējusi saeimas deputātu Dzintaru Zaķi, Saskaņas centrs Ivaru Zariņu, Nacionālā Apvienība Valteru Bolēvicu un Zatlera reformu partija Vjačeslavu Dombrovski.

Satiksmes ministrs A.Ronis februāra sākumā rosināja izveidot ekspertu darba grupu ostu darbības izvērtēšanai, pārvaldes neatkarības un profesionalitātes stiprināšanai. Ekspertu darba grupā darbojas pārstāvji no Latvijas ostu asociācijas, Latvijas loģistikas asociācijas, Latvijas tranzīta biznesa asociācijas, „Baltijas Asociācija – Transporta un loģistika”, VAS „Latvijas dzelzceļš” un Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta.

Vizītes laikā A.Ronis Rīgas brīvostas vadību iepazīstināja ar izveidotās ekspertu grupas darba gaitu. Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji prezentēja pārvaldes funkcijas un vispārīgos darbības nosacījumus. Sarunu gaitā tika apspriesta ostas pašreizējā darbība un infrastruktūras attīstības plāni, plānotās investīcijas un projekti. Viens no deputātu interesējošajiem jautājumiem bija saistīts ar kravu īpašniekiem piemērojamiem tarifiem. Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs klātesošos informēja, ka tikai 3 % no izmaksām, kuras tiek piemērotas ostā ienākošajiem kuģiem, sastāda Rīgas brīvostas nodevas, pārējo summu sastāda kravu apkalpošana, ko nodrošina stividoru operācijas – kravu iekraušana, izkraušana un uzglabāšana. Mārketinga departamenta direktors Edgars Sūna uzskatāmi demonstrēja, ka precīzākais rādītājs ostas darbības efektivitātei ir kravu apgrozījuma pieaugums.

Uz deputātu jautājumiem par valdības lomu ostas darbības efektivizēšanā, ostas pārvaldnieks norādīja, ka vitāli svarīgi ir ar muitu caurlaidību saistītie jautājumi, jo liela daļa no konteinerkravām tiek transportēta pa sauszemi. Tika pieminēts arī infrastruktūras attīstības projekts Krievu salā, kurš šobrīd atkārtoti tiek skatīts Iepirkumu uzraudzības birojā. Projekta apjomi un nozīmīgums gan ostas attīstībai, gan valsts ekonomikas izaugsmei, paredz, ka šis jautājums būtu jāvērtē valdības līmenī. Pretējā gadījumā valsts var zaudēt Eiropas Savienības līdzfinansējumu un iespēju atbrīvot pilsētas vēsturisko centru no ostas aktivitātēm.

Ekspertu darba grupas vadītājs A.Matīss solīja, ka tuvākajā laikā tiks apkopoti vienprātīgi atbalstītie priekšlikumi. Priekšlikumi tiks noformulēti virzīšanai Satiksmes ministram A.Ronim, tālāk Latvijas ostu, tranzīta un loģistikas padomei, valdībai un apstiprināšanai Saeimā.