Eiropas jūras ostu organizācijas (European Sea Ports Organisation, ESPO) ikgadējā konference šogad norisinājās 2. un 3. jūnijā Dublinā (Īrijā). Konferences galvenā tēma bija ostu un jūras transporta efektivitātes paaugstināšana, ko no dažādiem skatu punktiem aplūkoja Eiropas ostu pārstāvji, transporta politikas veidotāji un pieaicinātie augsta līmeņa eksperti. Rīgas brīvostas pārvaldi konferencē pārstāvēja Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs, Vides un attīstības departamenta direktore Inita Luna un Starptautisko sakaru un administratīvā departamenta direktore Irina Gorbatikova.
Tā kā jūras transporta politika ir būtisks punkts Eiropas Komisijas 2017. gada dienaskārtībā, tad ESPO konferences pirmajā daļā tika apspriesti šķēršļi, kas joprojām kavē vienota Eiropas iekšējā jūras transporta tirgus izveidošanos un meklētas iespējas šo šķēršļu likvidēšanai.
Nozīmīgs notikums konferences gaitā bija „ESPO kruīzu un prāmju ostu labās prakses kodeksa” pieņemšana, kura mērķis ir noformulēt labas prakses piemērus piecās jomās, kas pašreiz ir aktuālas Eiropas kruīzu un prāmju ostām: ostas-pilsētas attiecības, infrastruktūras attīstība, ostu savstarpējā sadarbība, ostas attiecības ar kruīzu un prāmju līnijām, kā arī drošības jautājumi. Inita Luna: „Visas šajā kodeksā apskatītās problēmas mēs šobrīd risinām arī Rīgas ostā, tādēļ tas būs noderīgs instruments, plānojot mūsu ostas attīstību kruīzu un prāmju jomā.”
Lielu uzmanību izpelnījās diskusija par nepieciešamību paaugstināt ostu efektivitāti, nepalielinot esošās transporta jaudas. Ar šo izaicinājumu saskaras daudzas Eiropas ostas, ņemot vērā prasības gan palielināt pārkrauto kravu apjomu, gan saudzēt vidi un pilsētu iedzīvotāju labklājību. Risinājums ir ostu digitalizācija un straujāka jauno IT tehnoloģiju ieviešana ostu procedūrās, kas attiecīgi noved pie nepieciešamības uzlabot datu aizsardzību un IT sistēmu drošību ostās.
Tāpat kā visos transporta nozares forumos pēdējā laikā, arī ESPO konferencē tika apspriesta ES-ASV Transatlantiskās tirdzniecības un investīciju partnerības līguma (TTIP) un jaunās Ķīnas transporta iniciatīvas “One Belt, One Road” ietekme uz Eiropas ostu nākotni.
Noslēguma debatēs uzstājās Eiropas Komisijas direktorāta Mobilitāte un transports (DG MOVE) ģenerāldirektors Henriks Hololejs (Henrik Hololei), kurš uzsvēra nepieciešamību vienkāršot lielo infrastruktūras projektu autorizācijas procesu: „ (...) mēs vēlētos izpētīt iespējas izveidot vienotu ES autorizācijas mehānismu, lai aizstātu daudzās autorizācijas procedūras lielajiem pārrobežu infrastruktūras projektiem”.
Irina Gorbatikova: „Rīgas brīvostas pārvaldes uzdevums ir aktīvi darboties starptautiskajās ostu organizācijās un ESPO, kuras biedri mēs esam, ir viena no svarīgākajām. Rīgas brīvostas pārvaldes dažādu jomu speciālisti darbojas ESPO pastāvīgajās komisijās, piedaloties Eiropas ostu ilgtspējīgas attīstības politikas veidošanā. Aktīvi darbojoties ESPO mums ir iespēja profesionāli izdiskutēt un kopā ar citu valstu ostu speciālistiem ietekmēt ostām svarīgu lēmumu pieņemšanu. Mūsu mērķis, darbojoties ESPO un regulāri piedaloties organizācijas pasākumos, ir operatīvi apmainīties ar informāciju un panākt Rīgas ostas interešu ievērošanu.”