16.07.2013.

Aizvien pieaugošais ostu apmeklējošo kuģu skaits, tostarp lieltonnāžas kuģu īpatsvara palielināšanās, kā arī, kravu apgrozījuma kāpums liek domāt par kuģošanas drošības, cilvēku un vides aizsardzības pilnveidošanu Rīgas ostā. Tāpēc 2012.gadā Rīgas brīvosta pārvalde ir modernizējusi Kuģu satiksmes vadības centra aprīkojumu - Kundziņsalā ir uzstādīta radara trešā antena un loču dienests apgādāts ar mūsdienīgu portatīvo loču aprīkojumu.

20.gadsimta beigas un 21.gadsimta sākums raksturojas ar strauju tehnoloģiju attīstību un to ienākšanu arī jūras transportā - galvenās no tām ir Globālā pozicionēšanas sistēma(GPS) un Automātiskā kuģu identificēšanas sistēma(AIS), uz kuru pamata attīstās dažādas kuģa vadītāja darbu atvieglojošas palīgsistēmas. Mūsdienās locis ir attiecīgi kvalificēts kuģa vadītājs, kurš papildus specializējies loča pakalpojumu sniegšanai attiecīgajā kuģošanas rajonā. Lai atvieglotu loča darbu un nodrošinātu kuģošanas drošību, navigācijas aprīkojuma ražotājfirmas strādā pie portatīva datorizēta navigācijas aprīkojuma izstrādes.

2011.gadā Rīgas brīvostā tika testētas un salīdzinātas Loču mobilā aprīkojuma (Portable Pilot Unit) ražotāju TRANSAS MARINE (UK), NAVICOM DYNAMICS (Jaunzēlande) un MARIMATECH (Dānija) piedāvātās tehnoloģijas. Izvērtēšanas komisija nonāca pie slēdziena iegādāties MARIMATECH trešās paaudzes E-SEA FIX PILOT CAT sērijas loču aprīkojumu CAT ROT un CAT II, kuru darbību neietekmē laika apstākļi. Izvēlētā aparatūra CAT ROT kuģa vadīšanai izmantojama: jūras kuģu ceļos, upju kuģu ceļos un kanālos, kā arī kuģu manevrēšanai ierobežotā akvatorijā.

Rīgas ostas kapteiņa vietnieks Artūrs Brokovskis norāda: „Kuģu ceļi Rīgas brīvostas teritorijā kļūst arvien noslogotāki, kuģi garāki, platāki un ar lielāku iegrimi, taču Daugava ir tik plata cik tā ir. Lai arī nemitīgi strādājam pie kuģu ceļu padziļināšanas un veicam dažādus drošības pasākumus, arī no loču darba kvalitātes - profesionālajām iemaņām un viņu rīcībā esošajām tehnoloģijām ir atkarīga ne tikai kuģu droša ienākšana un iziešana, bet arī cilvēku un vides aizsardzība. Jaunā iekārta dod iespēju locim datora monitorā identificēt arī attālumu no kuģa priekšgala vai pakaļgala līdz piestātnei, dokiem, kanāla malām vai atsevišķiem dziļumiem vai loča izvēlētiem objektiem. Tātad sarežģītajam procesam ir mazāk risku, jo cilvēkam un viņa pieredzei palīgā nāk tehnoloģijas.”

Sekojot displeja attēlam, locis un kuģa kapteinis var ļoti precīzi kontrolēt kuģa kustību, kā arī paredzamo kuģa ceļa trajektoriju pie esošajiem kustības elementiem, kas nebūtu iespējams novērojot ar cilvēka aci, jo vienlaikus locim jāseko līdzi arī visiem citiem blakus apstākļiem, tostarp komunikācijai ar citiem satiksmes dalībniekiem, kuģa tiltiņa personālu, jādod komandas un jākontrolē to izpilde, jāņem vērā laika apstākļu un citu elementu ietekme.

Gada laikā jaunās tehnoloģijas ir pierādījušas savu efektivitāti.

Uzziņai

Locis ir atbilstoši sertificēts speciālists, kura pienākums ir veikt drošu kuģa vadīšanu pa kuģošanai ierobežotiem ūdeņiem - tā ir persona, kam piemīt plašas zināšanas par noteikta rajona ūdensceļiem, navigācijas līdzekļiem un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt kuģu satiksmi. No kuģošanas pirmsākumiem tas ir jūrniecības speciālists, kurš pārzina vietējos apstākļus un kuģa kapteinim var sniegt kvalificētus padomus konkrētās teritorijas navigācijā. Lai nodrošinātu drošu kuģošanu, ir jābūt precīzi zināmai kuģa atrašanās vietai un tā kustības elementu dinamikai. Šādas zināšanas locis iegūst tikai ilgtermiņa praktiskās darbības rezultātā.