Rīgas Brīvostas valde uzdevusi ostas pārvaldniekam uz nākamo valdes sēdi sagatavot ziņojumu par turpmākām darbībām vides kvalitātes nodrošināšanai ostas teritorijā, tai skaitā izstrādāt priekšlikumus jaunu ūdens akvatorija un gaisa kvalitātes kontroles staciju iepirkumam, piedāvāt nepieciešamās izmaiņas normatīvajā regulējumā, kā arī noteikt plašākas Ostas policijas funkcijas vides piesārņojuma kontrolē.
Jau šobrīd Daugavā ir izvietoti trīs speciāli ūdens kvalitātes detektori, kas fiksē un kontrolē jebkuru kaitīgu vielu, īpaši dažādu eļļas un naftas produktu, nokļūšanu Daugavas ūdeņos. Gadījumā, ja tiek konstatēta kāda nesankcionēta noplūde, tās sekas nekavējoties tiek likvidētas.
Atbilstoši valdes lēmumam, Rīgas Brīvosta tuvāko mēnešu laikā iepirks vēl vismaz 7 šādus akvatorija daļas piesārņojuma noteikšanas detektorus, no kuriem divu iegādi varētu līdzfinansēt no Eiropas Savienības līdzekļiem. Katrs šāds detektors izmaksā ap 15 tūkstošiem latu. Tāpat plānots iegādāties arī vairākas gaisa kvalitātes kontroles stacijas - tās tiks uzstādītas pie visiem termināliem, kas nodarbojas ar bīstamu kravu pārkraušanu ostas teritorijā. Par to iegādi un nepieciešamo skaitu paredzēts lems nākamajā brīvostas valdes sēdē.
Atbalstu Rīgas vicemēra un Brīvostas valdes priekšsēdētāja Andra Amerika iniciatīvai uzsākt cīņu ar ostas teritorijā esošajiem termināliem, kas varētu būt vainojami gaisa piesārņojumā, jau izteikusi Mežaparka Attīstības biedrība, Sarkandaugavas Attīstības Biedrība un Biedrība ”Kundziņsala”. Tāpat nākamnedēļ A.Amerikam paredzēta tikšanās arī ar Vecmīlgrāvja Attīstības biedrības pārstāvjiem, lai uzklausītu iedzīvotāju nostāju šajā jautājumā un pārrunātu ostas turpmāko rīcību cīņā ar gaisa piesārņojumu Rīgas pilsētā.
Pieļaujams, ka gaisa piesārņojuma palielināšanās saistāma ar naftas termināļu darbības apjoma pieaugumu, kā arī to, ka ir notikušas izmaiņas naftas produktu sortimentā. Būtiski palielinājies akmeņogļu pārvadājumu apjoms un vizuāli konstatēti pārkāpumi ogļu pārkraušanas tehnoloģiskajā ciklā, tādējādi radot ogļu putekļu emisiju vidē.
„Ja pēc ostas veiktā gaisa un ūdens akvatorija monitoringa atklāsies, ka kāds termināla darbība rada nopietnu kaitējumu apkārtējai videi un pilsētas iedzīvotājiem, darīsim visu, lai to slēgtu,” uzsver A.Ameriks, vienlaikus norādot, ka būtu pēdējais laiks mainīt kārtību, kā regulējama komersantu, kas saņēmuši atļaujas darbam ar A, B un C kategorijas bīstamām un piesārņojošām kravām, darbību, mazinot birokrātiju, no kuras pašlaik lielākie cietēji ir tieši iedzīvotāji.