29.12.2015.

Pamatojoties uz Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sniegto informāciju, kas vēsta, ka turpmākajās dienās anticiklona ietekmē Latvijā pastiprināsies sals un sagaidāms, ka termometra stabiņš noslīdēs līdz pat mīnus 18 grādu atzīmei, tādejādi palielinoties līča aizsalšanas riskam, Rīgas brīvostas pārvalde ir sagatavojusies bargākajiem ziemas izaicinājumiem.

 

Ledlauzis Varma darba kārtībā tiek uzturēts teju visa gada garumā un beidzamā preventīvā kuģa veiktspējas pārbaude tika organizēta vasarā. Neskatoties uz Varmas labo tehnisko stāvokli, kā arī faktu, ka Rīgas brīvostas flotes rīcībā ir trīs ledus klases velkoņi, kā arī pamatojoties uz sistemātisko kravu apgrozījuma pieaugumu, 2013. gadā tika pieņemts stratēģisks lēmums Rīgas brīvostas floti papildināt ar vēl vienu ledus klases velkoni.

Ledus klases velkonis Foros Rīgā tika nogādāts 2014. gadā un pēc specifisku remontdarbu veikšanas Rīgas kuģu būvētavā kuģis šobrīd jau ir darba kārtībā. Ledlauzis pagājušā nedēļā tika nolaists no doka un tuvākajā laikā plānots tā izmēģinājuma brauciens jeb eksplotācija izejot jūrā.

Kā atzīst Ostas kapteinis Artūrs Brokovskis – Vaivods, vēl viena ledlauža nepieciešamība iezīmējās jau 2011.gada bargajā ziemā, kad ledus biezums Rīgas jūras līcī sasniedza līdz pat 50 cm, un laikapstākļi kuģošanai bija radījuši sarežģītus apstākļus. Ostas kapteinis piebilst: “Būtiski ir apzināties, ka pa šiem četriem gadiem, ievērojami ir pieauguši apkalpojamo kuģu izmēri, ko, pirmkārt, diktē kuģniecības nozares konjunktūra, otrkārt, Rīgas brīvostas spēja šīm tendencēm pielāgoties un klientiem piedāvāt atbilstošu infrastruktūru.” Ostas kapteinis uzsver, ka neskatoties uz Varmas pieņemamo tehnisko stāvokli, palielinoties Rīgas brīvostā ienākošo kuģu izmēriem, pastāvēja risks, ka ledlauža atbrīvotais ceļš lielākajiem kuģiem fiziski ir pārāk mazs.

Ledus klases velkonis Foros tā pat kā ledlauzis Varma ir būvēts Somijā. Kuģis nodots eksplotācijā 1983. gadā un ir par 15 gadiem jaunāks kā ledlauzi Varma. Kuģa kopējais garums ir 71,6 m, platums 18 m. Kuģa pilna iegrime 4380 t. Divu dīzeļmotoru kopējā jauda ir 7000 ZS. Kuģa parametri un veiktspēja ievērojami pārsniedz pārējo RB flotes ledus klases velkoņu rādītājus un līdzīgi kā Varmai tam ir noapaļots ķīlis un īpaši jaudīgi dzinēji, kas ļauj kuģim ar inerces spēku virzīties virsū ledum un to salauzt.