Aizvadītās nedēļas nogalē Rīgas brīvostas pārvalde uzņēma Kanāriju salu delegāciju, kuras sastāvā bija pārstāvji no Kanāriju salu reģionālās valdības, Tenerifes Tūrisma padomes, Santa Cruz de Tenerife ostas pārvaldes, Santa Cruz de Tenerife Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Santa Cruz de Tenerife jūras administrācijas.
Tenerife – loģistikas platforma
Kanāriju salas, tostarp Tenerife, kas ir lielākā sala no šī arhipelāga, Rīgas brīvostas īpaši Latvijas uzņēmējiem organizētajā biznesa seminārā prezentēja sevi kā labāko loģistikas platformu Atlantijas okeānā.
Kanāriju salu atrašanās vieta ir izdevīga lielākajai daļai pasaules, jo atrodas krustpunktā starp Eiropu, Dienvidameriku un Āfriku. Turklāt izveidotā īpašā ekonomiskā zona veicina uzņēmējdarbības attīstību Kanāriju salās praktiski visās uzņēmējdarbības jomās, it īpaši loģistikā - jūras un avio kravu pārvadājumos, starpkontinentālo IT savienojumu nodrošinājumā, tūrismā.
Kanāriju salu ostu direktors un Kanāriju salu reģionālās valdības pārstāvis Juan Jose Martinez Diez uzsver: „Vēsturiski vislielākais Kanāriju salu, tostarp Tenerifes attīstību bremzējošais faktors bija tās ierobežotā pieejamība pa jūras un gaisa ceļiem, kā arī IT tehnoloģiju vājais nodrošinājums. Tāpēc Kanāriju valdība pieņēma lēmumu veidot uzņēmējiem īpaši izdevīgu darbības platformu, izveidojot īpaši labvēlīgu nodokļu sistēmu. Kanāriju salās ir spēkā pilnīgi atšķirīga nodokļu politika, piemēram, rūpniecības, tirdzniecības un pakalpojumu nozares uzņēmumiem tiek piemērots tikai 4% uzņēmuma peļņas nodoklis, turklāt, ja peļņa tiek reinvestēta Kanāriju salās, iespējams saņemt 90% no nodoklī maksājamās summas. Nodokļu atlaides tiek piemērotas arī darbaspēkam.”
Kanāriju salu īpašā nodokļu sistēma ar Eiropas Komisijas lēmumu ir spēkā no 2000. Līdz 2019.gadam.
Tenerifes valdība aktīvi investē dažādos projektos, lai attīstītu informācijas tehnoloģijas, ieviešot konkurences apstākļus IT tirgū. Kā viens no galvenajiem mērķiem ir izvirzīts kabeļu savienojums starp Maiami Amerikā un Rietumāfriku, nodrošinot augsta līmeņa starpkontinentālos IT savienojumos, kas ir ļoti būtiski mūsdienu biznesa attīstībai. Ar šo projektu Kanāriju valdība cer piesaistīt starptautisko IT tehnoloģiju uzņēmumus, kas spēj nodrošināt attālinātus pakalpojumus jebkurā pasaules valstī. Jāatzīmē, ka arī IT nozares uzņēmumiem tiek piemēroti īpaši labvēlīgi nodokļu nosacījumi.
Brīva vieta uzņēmējdarbībai
Tenerifes salā izveidotas divas starptautiskās lidostas, no kurām iespējams sasniegt vairāk nekā 150 galamērķus visā pasaulē, darbojas divas kravu pasažieru un kravu ostas ar milzīgu attīstības potenciālu un labi sakārtotu infrastruktūru. Vienlaikus ir attīstīts arī vietējais sabiedriskais transports, kā arī gaisa un jūra satiksme starp arhipelāga salām.
Santa Cruz de Tenerife ostas izpilddirektors Pedro Rodriguez Zaragoza skaidro: „Mūsu ostās ik gadu tiek uzlabota infrastruktūra – uzbūvētas jaunas piestātnes, atklāti kravu un pasažieru termināļi, sakārtoti piebraucamie ceļi un attīstīti nepieciešamie dienesti. Piemēram, pagājušajā gadā ostā uzbūvēta jauna sanitārās inspekcijas ēka ar mūsdienīgām kontroles tehnoloģijām. Kā īpašs ieguvums uzņēmējiem ir esošā Kanāriju speciālās zonas nodokļu politika, kas ir zemākā pasaulē – uzņēmumu peļņas nodoklis sastāda tikai 4%. Otrs zemākais šā veida nodoklis ir Īrijā – 12,5%, savukārt Zviedrijā 26%, Spānijā 30%, Francijā 34%.”
Gan Santa Cruz de Tenerife, gan salas dienvidu galā izvietotajā ostā ir daudz brīvu teritoriju, kur veidot jaunus loģistikas un ražošanas uzņēmumus.
Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs teic: „Tenerifi pazīstu jau četrpadsmit gadus. Šajā laikā tur esmu bijis gan atpūsties, gan arī dibināt lietišķus sakarus – redzu kā ar valdības atbalstu aug un attīstās Tenerifes ostas. Interesanti, ka Kanāriju salu iedzīvotāji priedes koku vēl arvien dēvē par „riga”. Šāds nosaukums saglabājies no tiem laikiem, kad lielākā daļa apbūvei nepieciešamās koksnes tika piegādāta tieši no Rīgas. Domājot par perspektīvo sadarbību ar Kanāriju salām, vispirms nāk prātā tieši kokmateriālu piegādes no Latvijas uz Kanārijām, kas var būt arī par šī materiāla pārkraušanas vietu, lai tālāk nonāktu Amerikā vai Āfrikā. Zinot, ka Kanārijas ir bagātas ar augļiem un dārzeņiem, varētu veidot tiešo piegāžu tīklu no audzētājiem līdz patērētājiem Eiropā. Jāatzīmē, ka Maroka, kas pazīstama ar citrusu ražām, atrodas tikai dažu simtu kilometru attālumā no Tenerifes.”
Mūžīgā pavasara salas
Kanārijās nav sezonas – nav ziemas un vasaras mūsu izpratnē, jo visu gadu gan ūdens, gan gaisa temperatūra svārstās no +20 līdz +25 grādiem. Tieši šis apstāklis nodrošina izdevīgu tūrisma biznesu. Ik gadu tikai Tenerifē, kas ir visaktīvākais un lielākais tūrisma centrs, ierodas vairāk nekā 5 miljoni tūristu. Vislielāko īpatsvaru sastāda briti – 1,7 miljoni, spāņi – 1,3 miljoni, 600 tūkstoši vāciešu, kā arī atpūtnieki no Nīderlandes, Skandināvijas un Francijas.
Kanāriju tūrisma industrijā vislielākais ir augsta līmeņa pakalpojumu pieprasījums, piemēram, 72% no kopējā viesu skaita izvēlas 4 un 5 zvaigžņu hoteļus. Augstais servisa līmenis, kā arī izdevīgās cenas, ko nodrošina īpašā uzņēmējdarbības nodokļu politika, veicina viesu atgriešanos iecienītajās atpūtas vietās. Aprēķināts, ka 61,7% tūristu Kanārijās atgriežas vairākkārt.
Arī tūrisms ir viena no Kanāriju nozarēm, kurā latviešu uzņēmējiem paveras labas iespējas.