Ostas policijas galvenais uzdevums ir operatīvi reaģēt uz iespējamiem riskiem videi un cilvēkiem Rīgas brīvostas teritorijā un aktīvi iesaistīties krīzes situāciju novēršanā savas kompetences ietvaros, vienlaikus veicot preventīvo darbu – kontroles, apsekošanu, informācijas pārbaudi un nepieciešamības gadījumā to nododot partneru dienestiem vai kompetentajām iestādēm. 2013.gadā Ostas policijai ir nodrošināta piekļuve Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta apziņošanas sistēmai, kā arī vispasaules Ostu policiju ziņu tīklam, kas dod iespēju laikus sagatavoties potenciālo risku situācijām.
Ostas Policijas priekšnieks Valdis Voins norāda: „2013.gadā ir apstiprināts Ostas aizsardzības plāns, kas ir obligāts nosacījums ostai starptautiskajā likumdošanā jeb Starptautiskajā kuģu un ostu aizsardzības kodeksā. Apjomīgais dokuments ir tapis vairāku gadu garumā un ietvertas visas darbības, sākot ar kravu pārkraušanu no drošības aspektiem līdz rīcībai ārkārtas situācijās. Ostā darbojas arī Ārkārtas situāciju plāns, Civilās aizsardzības plāns un Neparedzētu piesārņojumu gadījumu likvidācijas plāns. Tas nozīmē, ka visi aktuālie riski vai iespējamās ārkārtas situācijas ir paredzētas un dokumentā ir konkrēti aprakstītas procedūras, kas jāveic uzņēmējiem, Ostas pārvaldei un tai pakārtotajām struktūrvienībām. Vienlaikus dokumentā iekļauti arī preventīva rakstura pasākumi, kurus veic Rīgas brīvosta pārvalde un Ostas policija. Ostas policija darbojas iepriekšminēto likumu ietvaros, kā arī Civilās aizsardzības likuma, Nacionālās drošības likuma un Ugunsdrošības likuma ietvaros.”
Rūpes par drošību ilgtermiņā
2013.gadā saistībā ar MK noteikumiem nr.1060 „Noteikumi par bīstamo un piesārņojošo kravu apriti ostās” veiktas 84 pārbaudes. Tāpat ostā veiktas 120 radiācijas pārbaudes, neskaitot stacionāro radiācijas kontroles iekārtu datus, kas tiek uzskaitīti atsevišķi. Īstenotas 132 privāto piestātņu pārbaudes. Ar šīm preventīvajām darbībām tiek novērsti visi riski, ko iespējams priekšlaicīgi identificēt.
16.septembrī Rīgas brīvostas teritorijā pie SIA „Baltic Container Terminal”, sadarbībā ar Medicīnas glābšanas dienestu, tika organizētas mācības, kurās inscenēja pasažieru autobusa avāriju un ķīmiskās vielas noplūdi. Mācības tika aizvadītas ar Eiropas struktūrfondu finansiālu atbalstu. To laikā Neatliekamās Medicīniskās Palīdzības dienests, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un Rīgas ostas atbildīgie dienesti, ne tikai pārbaudīja darbinieku gatavību un kompetenci, bet arī pārliecinājās par iesaistīto dienestu, tostarp, ugunsdzēsēju, medicīnisko dienestu un policijas operatīvu iekļūšanu ostā un visu dienestu saskaņotu rīcību.
Saistībā ar Riga Fertilizer terminal darbības uzsākšanu, kas tiek uzskatīts par paaugstinātas bīstamības objektu, ir veiktas ārpuskārtas apsekošanas un saņemts slēdziens, par termināla tehnoloģiskajiem risinājumiem un potenciālo kravu no vides drošības aspektiem. Slēdziens par potenciālās kravas - amonija nitrāta – fizikālajām un ķīmiskajām īpašībām, apliecina, ka minētais kravu veids ir ar zemu detonācijas iespēju, kā arī terminālis ir aprīkots ar modernākajām drošības sistēmām, kas paredz un izslēdz jebkurus riskus, kas saistīti ar temperatūras kāpšanu, putekļu rašanos un citiem drošības jautājumiem.
2013.gadā Ostas policija, sadarbībā ar Vides un attīstības departamenta pārstāvjiem, veikusi pieejamo vides monitoringa tehnisko iekārtu izpēti, kuru iegāde nepieciešama, lai sistemātiski uzraudzītu dažāda veida piesārņojumus Rīgas ostas teritorijā. Pamatojoties uz veikto analīzi, Rīgas ostā tiks iegādātas mobilas daudzfunkcionālas iekārtas, kas spēj fiksēt putekļu, dažādu smaku un ķīmisko koncentrāciju īpatsvaru dažādās ostas teritorijas daļās. Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks atzīmē, ka pamatojoties uz iedzīvotāju sūdzībām, 2014.gādā tiks paredzēti papildus līdzekļi konkrētu monitoringa un kontroles sistēmu ieviešanai, lai efektīgāk uzraudzītu to terminālu darbību, kas nodarbojas ar naftas produktu pārkraušanu un uzglabāšanu.