Konteineru pārvadāšanas kompānijas "Nacionālais konteineru termināls" kopējās investīcijas Kundziņsalā plānotas līdz 300 miljoniem ASV dolāru (apmēram 135 miljoniem latu), otrdien konferencē "Rīgas brīvostas attīstība un likumiskais ietvars" teica "Nacionālā konteineru termināla" izpilddirektors Miķelis Lapše.
Viņš klāstīja, ka uzņēmuma dibināšanas mērķis bija konteineru termināļa izveide Kundziņsalas Ziemeļu galā, vēlāk izveidot arī auto termināli un loģistikas kompleksu un uzņēmums drīzumā no pašreizējām telpām Brīvības ielā cer pārvākties uz Kundziņsalu.
Lapše pastāstīja, ka sākotnēji bija plānots 2009.gadā ekspluatācijā nodot pirmo piestātni, kas pirmajā posmā apkalpotu 130 tūkstošus TEU konteineru gadā, bet nākotnē terminālis gribētu pārkraut divus miljonus TEU konteineru gadā. "Nacionālais konteineru termināls", strādājot ar pilnu jaudu, būtu lielākais ostu terminālis Baltijas reģionā.
Satversmes tiesas lēmums patlaban faktiski neatļauj nekādu būvniecību Rīgas ostas teritorijā un līdz ar to arī "Nacionālā konteineru termināla" termināļa būvniecības projekts ir iestrēdzis, teica Lapše. "Pašlaik mēs nekādā veidā nevaram paļauties uz projekta attīstību. Tas nav garantēts, un šādā situācijā mēs nespējam normāli strādāt ar saviem partneriem un uzticēties valstij," sacīja Lapše.
Sakārtota Kundziņsalas ziemeļu daļas vide, videi draudzīgu tehnoloģiju izmantošana, 500 darba vietu - tie būtu vieni no Latvijas, Rīgas un arī uzņēmumu ieguvumiem, ja "Nacionālajam konteineru terminālam" izdotos projektu pabeigt, minēja uzņēmuma izpilddirektors.
Viņš teica, ka valstij un Rīgas pilsētai būtu arī jāpadomā par publiskās infrastruktūras attīstību. Kā vienīgo risinājumu "Nacionālais konteineru termināls" redz steidzamu rīcību valsts mērogā, kas atļautu uzņēmumiem brīvostā attīstīties un veidot jaunas teritorijas.
Brīvostā iepriekš pastāstīja, ka "Nacionālais konteineru termināls" varētu nodarboties ar konteineru plūsmas nodrošināšanu Austrumāzijas, kā arī Krievijas rietumu virzienā no Eiropas un pretēji. Jaunais konteineru terminālis gadā varētu pārkraut divus miljonus tonnu konteineru.
"Nacionālais konteineru termināls" pērn, savā pirmajā darbības gadā, strādāja ar 144,6 tūkstošu latu zaudējumiem. Tas dibināts pērn rudenī un pieder kompānijām "Baltic International Investments" un "Kundziņsalas parks" - katrai pa 50%.
2007.gadā kopumā Rīgas brīvostā pārkrāva 25,933 miljonus tonnu kravu, kas ir par 2,3% vairāk nekā 2006.gadā. Rīgas osta pēc kravu apgrozījuma ir otra lielākā Latvijā un lielākā pēc apkalpoto pasažieru skaita.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka Satversmes tiesa 17.janvārī paziņoja, ka 2006.-2018.gada Rīgas teritorijas plānojuma daļas, kas attiecas uz Rīgas brīvostas teritoriju, neatbilst Satversmei. Tiesa atzina, ka šis plānojums neatbilst Satversmes 115.pantam, kas paredz, ka valsts aizsargā ikvienam ir tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu.