Globālās ekonomikas samazināšanās, ģeopolitiskie izaicinājumi un ierasto loģistikas ķēžu sagrūšana būtiski ietekmē kravu plūsmu arī Rīgas ostā. Tomēr ostas termināļi sadarbībā ar Latvijas loģistikas uzņēmumiem ir spējuši piesaistīt jaunas preču grupas un izveidot jaunus kravu piegāžu ceļus, kas ļauj kompensēt ierasto kravu apjomu samazināšanos.
“Jaunie kravu pārvadājumi caur Rīgas ostu un jaunu loģistikas virzienu izveidošanās viennozīmīgi ir saistīta ar Krievijas uzsākto karu Ukrainā un tā rezultātā sagrautajām ierastajām loģistikas ķēdēm,” skaidro loģistikas uzņēmuma SIA Nurminen Maritime Latvia partneris Māris Luns. “Kopš kara sākuma, starptautisko konteineru līniju kuģi nenāk uz Krievijas ostām, radot lielas problēmas ne tikai Krievijas, bet arī Kazahstānas eksportētājiem. Sāpīgi tas ir skaris vienu no Kazahstānas nozīmīgākajām eksporta nozarēm - krāsaino metalurģiju, kuras produkcija līdz kara sākumam tika nosūtīta patērētājiem visā pasaulē caur Krievijas ostām. Likumsakarīgi, ka jau pagājušā gada martā Kazahstānas klienti sāka interesēties, vai var pieņemt un nosūtīt kravas caur Rīgas ostu,” turpina M. Luns.
Kazahstānas metālu kravu pārvadājumi caur Rīgas ostu iezīmē trīs jaunus piegāžu ceļus. Pirmkārt, ostā pa dzelzceļu konteineros nonāk Kazahstānas metalurģijas uzņēmumos ražotie krāsaino metālu lējumi - cinka, svina, kadmija un alumīnija lietņi, kā arī vara loksnes, kas tālāk ar kuģiem tiek nogādāti ražotājiem visā pasaulē, galvenokārt Eiropā - Vācijā, Itālijā, Nīderlandē, kā arī ASV un Indijā. Uz tuvajām Eiropas valstīm - Lietuvu, Poliju, Ukrainu, metāli tiek vesti arī izmantojot autotransportu.
Otrs jaunais kravu virziens ir saistīts ar Kazahstānas ferosakausējumu eksportu. Kazahstānas ferosakausējumu rūpnīcas ir nozīmīgs šīs izejvielas piegādātājs pasaules tērauda ražotājiem. Arī ferosakausējumi Rīgas ostā tiek saņemti konteineros pa dzelzceļu un tālāk nosūtīti ar kuģiem tērauda ražotājiem galvenokārt Eiropas valstīs - Vācijā un Itālijā, kā arī Dienvidamerikā - Čīlē un Peru. Kazahstānas ferosakausējumi gan nav pilnīgi jauna krava Rīgas ostā, bet atgriežas ostā pēc ilgu gadu pārtraukuma.
Trešais kravu piegādes virziens savukārt ir izveidots, lai nodrošinātu Kazahstānas krāsaino metālu nozari ar nepieciešamajām izejvielām. Galvenā krava šajā piegāžu ceļā ir svina rūdas koncentrāts, ko Kazahstānas ražotāji saņem no Dienvidamerikas valstīm - Meksikas un Peru. Rīgas ostā šo kravu saņem ar kuģiem konteineros, un tālāk pa dzelzceļu nosūta uz Kazahstānu.
Jauno metālu kravu plūsmu apstrādi - izkraušanu, uzglabāšanu, sagatavošanu un uzkraušanu tālākai nosūtīšanai veic ostas stividoruzņēmumā SIA Jaunzeltiņi. “Šodien ostas uzņēmumiem ir jārēķinās ar nepārtrauktām un straujām pārmaiņām. Jaunas kravas, jauni transportēšanas veidi un jauni iepakojumi prasa atrast efektīvus kraušanas risinājumus un tehnoloģijas, lai ātri un kvalitatīvi izdarītu klientiem nepieciešamo,” pārliecināts ir Jaunzeltiņi valdes priekšsēdētājs Artūrs Veispāls.
“Pastāvīgi domājam par investīcijām uzņēmuma infrastruktūrā, tehnoloģiskajos risinājumos un darba efektivitātes uzlabošanā. Šobrīd fokusējamies tieši uz jaunajiem kravu veidiem un jaunajām klientu prasībām. Pašreiz aprīkojam mūsu noliktavas, papildinām esošās kraušanas iekārtas ar tehniskiem uzlabojumiem, pielāgojot tehniku jaunajiem kravu un kraušanas veidiem. Tā kā šī ir dārga krava ar lielu vērtību, īpašu uzmanību pievēršam arī drošības, kravas izsekošanas un uzskaites risinājumiem,” par uzņēmuma spēju piemēroties jaunajiem izaicinājumiem stāsta A. Veispāls.
Papildus informācija medijiem:
- Liene.Ozola [at] rop.lv, +371 670 308 53
- Rīgas brīvostas pārvalde
- Kalpaka bulvāris 12, Rīga, Latvija, LV-1010