02.03.2016.

Saistībā ar to, ka 7. martā Eiropas Parlamenta plenārsēdē plānots skatīt ziņojumu par priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes regulai, ar ko iecerēts izveidot tirgus piekļuves ostas pakalpojumiem un ostu finanšu pārredzamības sistēmai, Rīgas brīvostas pārvalde pievienojas Latvijas ostu asociācijas paustajai nostājai, ka šādas regulas tālāka virzība un tajā paredzēto normu ieviešana Latvijā radītu virkni risku ostu nozarei.

 

Regulas projektu aktīvi atbalsta starptautiski ietekmīgas jūrniecības kompānijas un organizācijas, kas šādā veidā vēlas panāk to, ka kuģošanas kompāniju intereses tiek nostādītas priviliģētā situācijā attiecībā pret ostu nozari. Būtiski atzīmēt, ka vairumā gadījumu šīm organizācijām nav Eiropas Savienības izcelsme. Latvijas interesēs pamatotāk būtu aizstāvēt ostu attīstību, jo ostas aizņem plašas pašvaldību teritorijas, kā arī ar likumu ostu pārvaldēm uzlikti pienākumi veicināt jaunu darba vietu veidošanu un ražošanas attīstību.

Šādu pretenziju pamatojums rodams arī apstāklī, ka Latvijā ostu sektors saimnieciski ir daudzkārt lielāks nekā jūras pārvadājumi. Ar šīs regulas palīdzību, Kuģošanas kompāniju mērķis ir panākt zemākas izmaksas apmeklējot ostas un saņemot ostu pakalpojumus. Rīgas brīvostas pārvalde vērš uzmanību uz to, ka ostas mūsdienās ir kompleksi multimodāli infrastruktūras objekti un to pienākumos ietilpst ne tikai infrastruktūras nodrošināšana un uzturēšana, bet virkne citu ar kravu apstrādi, pasažieru apkalpošanu, loģistiku un pat ražošanu saistītu pienākumu. Vienlaicīgi pieaug prasības sociālo standartu ievērošanā, vides aizsardzības normu ievērošanā, drošības un efektivitātes jomās. Ostām jāstrādā pie alternatīvo degvielu pieejamības un citām jaunām tehnoloģijām.

Visas šīs normas izriet gan no nacionāliem normatīviem aktiem, gan starptautiskām konvencijām un Eiropas Savienības līmeņa normatīviem aktiem. Izmaksas to realizācijai pieaug, bet ienākumu avoti ostām pamatā ir tikai ostu maksas, ko maksā kuģošanas kompānijas, kas apmeklē ostas. Regulas pieņemšanas rezultātā Latvijas ostām tiks būtiski samazinātas iespējas finansēt tām uzliktās funkcijas, kas savukārt var novest pie smagām sekām valsts ekonomikai kopumā.