17.01.2019.

Viena no nozīmīgākajām Rīgas brīvostas investīciju klimata iezīmēm ir iespēja komersantiem darboties Brīvās ekonomiskās zonas režīmā. Jaunā Rīgas brīvostas attīstības programma 2019. – 2028. gadam paredz aktīvi veicināt brīvās ekonomiskās zonas priekšrocību izmantošanu, lai efektīvāk izmantotu ostas teritoriju un piesaistītu brīvajām ostas teritorijām jaunus attīstības projektus. 

Pastāv uzskats, ka Brīvā ekonomiskā zona ir 20. gadsimta izgudrojums. Taču ostu gadījumā īpašu nodokļu režīmu ieviešana kā paņēmiens tirdzniecības veicināšanai pastāv jau daudzus gadsimtus. Pats jēdziens brīvosta jau no seniem laikiem ietver sevī norādes, ka šādā ostā ir īpaši apstākļi, kas galvenokārt attiecas uz preču muitošanu.  Par brīvostas režīma nozīmību tirdzniecības veicināšanā liecina kaut vai fakts, ka pirmās Latvijas brīvvalsts laikā likumu par Rīgas brīvostu pieņēma vēl pirms Satversmes izstrādes pabeigšanas. 

Šodien Brīvā zona – tas ir vesels pasākumu kopums: sākot ar ievērojamām nodokļu atlaidēm, beidzot ar atvieglotām muitas un preču plūsmas procedūrām. Kopējās tiešo nodokļu atlaides komersantam var sasniegt 55% no ostas teritorijā veikto investīciju apjoma. Par to, ka Brīvās zonas režīms vecina investīciju piesaisti un kravu apgrozījumu, liecina Rīgas ostas uzņēmēju aktivitāte, izmantojot Brīvās zonas priekšrocības. Komersantu skaits, kas noslēguši līgumus par darbu speciālajā režīmā Rīgas ostā, pēdējā desmitgadē ir ievērojami audzis. 2009. gadā licencētu komercdarbību veica 16 uzņēmumi, bet 2018. gadā atļaujas licencētai komercdarbībai bija saņēmuši jau 23 uzņēmumi. 

“Vairāk nekā pusi no kopējiem ostas uzņēmumu ieguldījumiem ostas infrastruktūrā pēdējās desmitgades laikā ir investējuši tieši komersanti, kuri darbojas speciālajā režīmā un var izmantot nodokļu atlaides. Tie ir visi mūsu jaunie, lielie uzņēmumi, kas pēdējo gadu laikā izbūvējuši termināļu infrastruktūru - SIA “Riga fertlizer terminal”, SIA “Riga Bulk terminal”, SIA “TFS Trans” un citi,” stāsta Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks ostas attīstības jautājumos Edgars Sūna.

Savukārt SIA “Rīgas Universālais termināls” (RUT) Biznesa attīstības direktors Atis Šulte skaidro: “Darbs Brīvās zonas režīmā dod priekšrocības gan mūsu uzņēmumam tieši, gan arī izdevīgus noteikumus, ko varam piedāvāt saviem klientiem. Nodokļu atvieglojumi uzņēmumam galarezultātā nozīmē vairāk līdzekļu, kas paliek mūsu rīcībā un ko tālāk varam investēt terminālā attīstībā un konkurētspējas palielināšanā.”

Brīvās ekonomikas zonai ir sava loma arī jaunu klientu un kravu piesaistē Rīgas ostai. Turpina A. Šulte: “Mūsu klientiem brīvās ekonomiskās zonas statuss galvenokārt nozīmē priekšrocības muitas formalitāšu kārtošanā, kravu izvedot vai glabājot mūsu terminālī. Tas savukārt ļauj mums būt soli priekšā tieši tirgus konkurences ziņā. Ieguvumi, ko dod Brīvās zonas statuss, noteikti spēlēja arī savu lomu mūsu stratēģiskā investora – Singapūras kompānijas Porteklēmumā investēt uzņēmumā piecus gadus atpakaļ.”