23.12.2019.

Aizejošais gads Rīgas ostas vēsturē tiks ierakstīts ar vairākiem nozīmīgiem notikumiem. Līdz ar mūsdienīgo termināļu darbības uzsākšanu Krievu salā šī gada pavasarī, pagātnē ir palikusi intensīvā ogļu kraušana Rīgas centrā, putekļi un melnās ogļu kaudzes Andrejsalā. Ar vērienīgu infrastruktūras objektu izbūvi, savu un ostas kopējo konkurētspēju šogad ir krietni stiprinājuši Rīgas ostas uzņēmumi. Savukārt, realizējot “viedās” ostas konceptu, ir uzsākti ar nākotnes tehnoloģijām un e-komerciju saistīti projekti. Tāpat šogad ir uzsākti apjomīgi ostas teritorijas sakārtošanas darbi, lai mazinātu ostas darbības radītās sekas uz apkaimju iedzīvotāju dzīves kvalitāti.

Nenoliedzami būtiskākais notikums Rīgas brīvostā aizvadītajā gadā bija Krievu salas termināļu atklāšana. Tas bija lielākais investīciju un infrastruktūras attīstības projekts Rīgas ostas vēsturē. Izbūvētas piestātnes un ceļi, dzelzceļa stacija, milzīgs vēja žogs un uzstādītas modernas kraušanas tehnoloģijas. Gada sākumā te ieradās pirmie vilcienu sastāvi un pietauvojās pirmie kuģi. Jaunās tehnoloģijas nodrošina videi draudzīgāku un ātrāku vagonu izkraušanu, kā arī ogļu transportēšanu uz kuģi. Viss process notiek līdz pat trīs reizēm ātrāk. Krievu salas vēja barjera, kas ierobežo ogļu putekļu izplatību, šogad izpelnījusies arī atzinību konkursā “Gada balva Rīgas arhitektūrā”.

Par ostas infrastruktūras attīstību un kopējās konkurētspējas paaugstināšanu šogad parūpējās arī ostas uzņēmumi. Pabeidzot vērienīgu investīciju projektu, gada sākumā uzņēmums SIA “Rīgas Universālais Termināls” sāka uzņemt kuģus pie padziļinātās un pagarinātās piestātnes, kuras izbūvē tika ieguldīti 5 miljoni eiro. Atklājot piestātni, uzņēmuma izpilddirektors Jānis Kasalis sacīja: “Mēs sapratām, ka, neinvestējot tālākā uzņēmuma attīstībā - garākās un dziļākās piestātnēs, mūsu kravu apjoms nākotnē samazināsies, un mums nebūs iespējas pieaugt, tā kā mēs to esam plānojuši.”

Vasaras sākumā uzsākti darbi Kundziņsalas dzīvojamās teritorijas nosusināšanas projektā. Strauji attīstoties ostas darbībai, veicot jaunu infrastruktūras objektu un termināļu izbūvi, šajā Rīgas daļā ir paaugstinājies gruntsūdens līmenis. Nosusināšanas projekta mērķis ir nepieļaut dzīvojamo teritoriju aplūšanu un, mazinot ostas industriālās darbības radītās sekas, uzlabot iedzīvotāju dzīves kvalitāti.

Vēl šogad Rīgas ostā darbu uzsācis Ķīnas – Latvijas e-komercijas centrs. Atklāšanas pasākumā uz Ķīnu svinīgi tika nosūtīts pirmais konteiners ar krāsām no Rīgas laku un krāsu rūpnīcas. Šim projektam ir tālejoši mērķi – Rīga jāveido par būtisku e-komercijas preču tranzīta mezglu Baltijas reģionā.

Ostā šogad piestrādāts arī pie nākotnes tehnoloģiju attīstības. Sadarbībā ar LMT, Rīgas ostā veikti autonomie drona izmēģinājuma lidojumi vides monitoringam, izmantojot piektās paaudzes mobilā interneta tīklu. Tādā veidā Rīgas brīvosta ierindojusi sevi starp 5G tehnoloģiju pionieriem.

2019. gads ir iezīmējies arī ar būtiskām izmaiņām pārkrauto kravu struktūrā. Kaut arī samazinoties ogļu un naftas produktu kravām kopējais kravu apgrozījums ostā ir krities, taču vairākos kravu segmentos šogad ir uzstādīti absolūtie rekordi. Ļoti strauji pieaudzis kokmateriālu, īpaši koksnes granulu un šķeldas apjoms. Labības kravu apjoms šogad pieaudzis par 40%, un kūdras kravu par gandrīz 20%, kas norāda uz Latvijas eksporta kravu pieaugumu Rīgas ostā. Ar rekordlielu pārvadāto pasažieru skaitu šo gadu noslēgs arī prāmju līnijas Rīga – Stokholma operators Tallink.