No 7. līdz 10. aprīlim Rīgas brīvostas pārvalde (RBP), sadarbībā ar Rīgas investīciju un tūrisma aģentūru (RITA) un vairākiem Rīgas ostas uzņēmumiem, piedalījās starptautiskajā kruīza tūrisma konferencē un izstādē “Seatrade Cruise Global 2025” (SCG 2025).
Pasākums šogad iezīmēja foruma 40. gadskārtu, vienuviet pulcējot ap 600 izstādes eksponentu no vairāk nekā 100 valstīm un 12 000 kruīza nozares profesionāļu. Rīgas ostas darbs “SCG 2025” norisinājās paralēli gan konferences sesijās, gan arī Rīgas stendā, kas bija daļa no kruīza asociācijas Cruise Europe kopējās ekspozīcijas.
Konferences sesijās iegūta vērtīga informācija par aktuālām norisēm un attīstības tendencēm kruīza nozarē, ko paneļa diskusijās un prezentācijās analizēja nozares vadošie eksperti. Rīgas stendā ostas uzņēmumi, kuri ikdienā strādā ar kruīza kuģiem un pasažieriem, individuālajās tikšanās ar kruīzu līniju pārstāvjiem pārrunāja gaidāmo 2025. gada kruīza sezonu un krasta ekskursiju piedāvājumu tūristiem, veicamos pilnveidojumus. Tāpat arī tika apspriestas 2026. gada un 2027. gada kruīzu sezonas un arī uzsākta 2028.-2029. gadu kruīza sezonu plānošana.
Saskaņā ar jūras kruīzu operatoru “Lielā Četrinieka” (“Carnival Corporation”, “Royal Caribbean Cruise Lines”, “Norwegian Cruise Lines Holding” un “MSC Cruises”), kas kopumā pārvalda ap 87% kruīza kuģu flotes globālā mērogā, līderu aplēsēm, 2024.gadā pasaulē kruīza pasažieru skaits sasniedza 34.7 milj.pax, kas ir par 3 milj. pasažieru vairāk nekā pērn. Uzņēmumu vadītāji prognozē, ka 2025. gadā kruīza pasažieru skaits pasaulē kopā sasniegs jau 37 milj.pax. Jūras kruīzs turpina dominēt kā patērētāju populārākā izvēle atvaļinājumu pavadīšanai un, neraugoties uz šī brīža ekonomiskajiem un finanšu tirgu satricinājumiem sakarā ar ASV Baltā nama jaunās administrācijas lēmumiem, ilgtermiņā globālā mērogā aizvien tiek sagaidīta kruīza tirgus pozitīva dinamika.
Pieprasījuma pusē vērojamas pozitīvas tendences kruīzu demogrāfijā, proti, samazinās ceļotāju vidējais vecums un pieaug atkārtoto kruīzu skaits. Šobrīd vidējais kruīza pasažiera vecums ir zem 40 gadiem un 85% pirmreizējo ceļotāju drīzumā atkal dodas kādā jūras kruīzā. Tā pat vērojama arī pieauguma tendence “solo ceļotāju” jeb vienatnē ceļojošo pasažieru skaitā un līdz pat 75% šādu pasažieru ir sievietes. Visos segmentos pieaug ceļotāju skaits, kuri kruīzā dodas kopā ar ģimenēm. Savukārt kruīzu piedāvājumu sekmē jaunu produktu veidošana un attīstīšana - galamērķi dažādos segmentos, pārsvarā luksusa un ekspedīciju segmentā un arī tiek ieviesti uzlabojumi pasažieru servisā tieši uz kuģiem. Lai apmierinātu augošo tirgu, kompānijas veic jaunu kuģu pasūtīšanu.
Šobrīd globālā mērogā jauno kruīza kuģu pasūtījumu sarakts dažādos tonnāžas (kuģu izmēra) segmentos ir ap 60 kruīza kuģi, kuri apritē nonāks jau līdz 2029. gadam.
Viena no “SCG 2025: aktuālākajām tēmām, kas caurvija vairākas sesijas, ir jaunās tehnoloģijas kuģu būvē un ilgtspējīga, videi draudzīga nākotnes kuģu degviela, kas ļaus samazinātu kuģu radīto siltumnīcefekta gāzu apjomu un tādejādi - ietekmi uz globālo klimatu. Vidējā termiņā par optimālāko alternatīvu tiek uzskatīta sašķidrinātā dabas gāze (LNG – liquified natural gas), tomēr nākotnē vēl labāks risinājums būs “zaļais” metanols, ko iegūst, savācot gaisā brīvo CO2 un savienojot ar ūdeņradi, kā arī amonjaks. Tomēr izstādes gaitā Itālijas kuģu būves uzņēmums FINCANTIERI prezentēja nākotnes progresīvāko risinājumu – ūdeņraža šūnu baterijas, kas ir vistīrākā kuģu degvielas alternatīva. Jau šobrīd sadarbībā ar norvēģu luksu segmenta operatoru “Viking Cruises” tiek būvēts kuģis ar duālas degvielas risinājumu (dīzeļdegviela + ūdeņradis’). Kuģis apritē nonāks jau 2026.gada nogalē un kuģos Norvēģijas fjordos. Tāpat attiecībā uz kuģu uzņemšanu gala mērķu ostās konferences gaitā plaši tika diskutēts par krasta elektrouzlādes infrastruktūru, šo tehnoloģiju attīstību un infrastruktūras uzturēšanu ostās, kā arī krasta elektroapgādes pakalpojumu komerciālās ilgtspējas aspektiem.
Konferences gaitā tika diskutēts arī par citiem aktuāliem jautājumiem: mākslīgais intelekts un risinājumu izmantošana kruīzu produktu uzlabošanā, sieviešu dalība un plašāka profesionālā iesaiste uz kruīza kuģiem, iekļaujošas sabiedrības stratēģija un produktu pielāgojumi, ciešāka kruīzu operatoru sadarbība ar gala mērķiem ilgtspējīgu kruīza produktu veidošanā.
Rīgas stendā sadarbībā ar RITA strādāja ostas uzņēmumi SIA “Rīgas pasažieru osta” un SIA “Riga Cruiseship Agency”, kuri ikdienā nodarbojas ar kruīza kuģu apkalpošanu un nodrošina krasta ekskursijas pasažieriem. Tikšanās ar pārstāvjiem un maršrutu plānotājiem no dažādām kruīza kompānijām (Costa, AIDA, MSC, Royal Carribean Group, Saga un luksuss segmenta operatoriem Ritz Carlton Yachts, Explora Yourneys, Scenic Cruises) tika apspriesti gan tehniski, gan ilgtermiņa sadarbības stratēģiski jautājumi un krasta ekskursiju produktu uzlabojumi.
Konferences sesijās, tīkojot ar dalībniekiem, kā arī Rīgas stendā sarunu partneri tika iepazīstināti ar Rīgas ostas jaunā kruīza un RoPax termināļa projektu, kura īstenošanas priekšdarbus RBP uzsāk jau 2025. gadā. RBP sadarbībā ar privāto investoru SIA “Riga RoPax Terminal” plāno Eksportostas rajonā attīstīt jaunu pasažieru kuģu apkalpošanas termināli. Projekts ļaus ne tikai palielināt ostas kopējo kapacitāti pasažieru kuģu apkalpošanā, bet arī sniegs iespēju uzņem lielos kuģus (ar garuma parametru līdz 320m) pilsētas vēsturiskā centra tuvumā. Jaunā infrastruktūra būtiski uzlabos gan pasažieru apkalpošanas servisa kvalitāti, gan arī jūras kruīza tūrisma kopējo produktu Rīgā. Jauno pasažieru kuģu termināli plānots laika periodā 2027.-2030. gads.
“2025. gadā Rīgas ostā pieteiktas Eiropas un ASV dažādu kruīza operatoru 85 kuģu vizītes. Jau šobrīd pieteiktas arī 90 kuģu vizītes 2026. gada sezonai un 85 kuģu vizītes 2027. gadam. Paredzams, ka laika gaitā kruīzu kuģu saraksts vēl tiks papildināts/aktualizēts,” stāsta Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks ostas attīstības jautājumos Edgars Sūna.
Viņš uzsver, ka Rīgas osta šobrīd ir atgriezusies pirms-pandēmijas kruīza kuģu apgrozījuma līmenī. “Ņemot vērā, ka kuģu grafikā iezīmējas lieltonnāžas kuģu īpatsvara pieaugums, paredzams, ka arī pasažieru skaits Rīgā palielināsies,” papildina E. Sūna.
Papildus informācija medijiem:

- [email protected], +371 670 308 53
- Rīgas brīvostas pārvalde
- Kalpaka bulvāris 12, Rīga, Latvija, LV-1010