Rīgas ostā pieaug autotransporta kravu plūsmas intensitāte

  • Drukāt

Šā gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējā gada pirmo ceturksni, Rīgas ostā par 12 % palielinājusies ar autotransportu transportēto kravu plūsma. Ja 2019. gada 1. ceturksnī ostā apkalpotas 119 295 kravas automašīnas, tad 2020. gada 1. ceturksnī apkalpoto kravas automašīnu skaits pieaudzis par 15,7 tūkstošiem, sasniedzot 134 985 automašīnu vienības.

Pēdējos gados ar sauszemes autotransportu uz un no Rīgas ostas pārvadāts vairāk nekā 13 miljonu tonnu kravu gadā jeb 40% no visām ostā pārkrautajām kravām. Turklāt pirmā ceturkšņa rādītāji liecina, ka, ja situācija krasi nemainīsies, pērnā gada autokravu aprites rādītāji šogad varētu arī tikt pārsniegti.

Pērn caur ostas caurlaižu kontroles posteņiem izbrauca vairāk nekā 500 000 kravas automašīnu vienību, vienlaikus lielākā daļa (~77%) no visām autotransporta kravām apstrādātas termināļos, kas izvietoti Daugavas labajā krastā, tai skaitā, Rīnūžos.

Pēdējos gados ar sauszemes autotransportu uz un no Rīgas ostas pārvadāts vairāk nekā 13 miljonu tonnu kravu gadā jeb 40% no visām ostā pārkrautajām kravām. Turklāt pirmā ceturkšņa rādītāji liecina, ka, ja situācija krasi nemainīsies, pērnā gada autokravu aprites rādītāji šogad varētu arī tikt pārsniegti.

Tieši ostas caurlaižu kontroles punktā Rīnūžos ik gadu tiek apkalpots 35% no visas autotransporta plūsmas, turklāt 2020. gada 1.ceturksnī salīdzinājumā ar pērnā gada attiecīgo periodu autotransporta plūsma šeit pieaugusi par vairāk nekā 15%.

Rīnūžos strādā vairāki ostas termināļi un noliktavu uzņēmumi, tai skaitā, SIA “Rīgas universālais termināls” (RUT), kurš sadarbojoties ar savu lielāko beramkravu piegādātāju, Rīgas brīvostas pārvaldi, Latvijas Autotransporta direkciju un VID Muitas pārvaldi, ir uzsācis pilotprojektu, kas paredz digitalizēt dokumentu apriti autokravu pārvadāšanai uz ostas termināļiem un automatizēt autotransporta apkalpošanu ostas teritorijā.

“Elektroniskā dokumentu aprite un automatizētā kravas autotransporta apkalpošana paaugstinās uzņēmuma darbības efektivitāti un konkurētspēju. Palielināsies autotransporta apkalpošanas un kravas piegādes ātrums. Automatizācija padarīs procesus precīzākus un drošus pret cilvēciskajām kļūdām. Rezultātā terminālim tas būs ātrāk, lētāk un efektīvāk. Pirmie sistēmas testi mūsu terminālī paredzēti jau pēc mēneša. Mēs rēķinām, ka pēc pilotprojekta ieviešanas automatizētā režīmā varēsim apkalpot ap 30 tūkstošiem kravas automašīnu gadā. Pēc tam sistēmai varēs pieslēgt arī citus klientus. Ja kopumā ap 90% no mūsu terminālī apstrādātajām kravām tiek saņemtas ar autotransportu, tad ieguvums, digitalizējot un automatizējot kravas autotransporta apkalpošanas sistēmu, būs gana nozīmīgs,” akcentē SIA “Rīgas Universālais Termināls” valdes loceklis un izpilddirektors Jānis Kasalis.

Autotransports Rīgas ostā galvenokārt tiek izmantots Latvijas eksporta un importa kravu nogādāšanai. Līdz ar to lielākā daļa kokmateriālu kravu (šķelda, granulas, apaļkoki u.c.), kā arī labības produktu kravu, akmens šķembu, kūdras u.c. kravu ostā tiek saņemti ar autotransportu. Tāpat autotransports ir neaizstājams konteinerkravu piegādes ķēdēs – līdz pat 85% no visām konteinerkravām tiek apkalpotas tieši ar autotransportu.