Ārkārtas situācija nav viesusi būtiskas izmaiņas kravu pārkraušanā Rīgas ostā

  • Drukāt

Divu nedēļu laikā, kopš Latvijā ieviesta ārkārtas situācija un spēkā stājušies dažādi ierobežojumi saistībā ar COVID 19 izplatību, Rīgas ostā pieņemti un apkalpoti 119 kuģi, kopā pārkrauts 908 000 tonnu dažādu kravu.

Kravu plūsma norit gan ar jūras pārvadājumiem, gan pa sauszemi, izmantojot autotransportu un dzelzceļu - kopš 13.marta Rīgas ostā, saņemot un nosūtot kravas, apkalpotas 20 300 autotransporta vienības un 6 300 dzelzceļa vagonu vienības.

Visvairāk pārkrautās kravu grupas ir mežsaimniecības produkti, ogles, konteineri, kā arī labība un lauksaimniecības produkti. Negatīvi rādītāji fiksēti ro-ro kravām un pasažieru pārvadājumos, kas skaidrojams ar to, ka līdz ar ārkārtas stāvokļa iestāšanos slēgtas valsts robežas strarptautisko pasažieru pārvadājumiem, un kopš 16.marta vairs nekursē prāmji “Isabelle” un “ Romantika”.

“Šis ir sarežģīts laiks visā pasaulē. Šodienas krīzes apstākļos mēs vairāk kā jebkad apzināmies, cik svarīgi, ka mums ir šāds transporta mezgls kā Rīgas osta. Mūsu prioritāte šobrīd ir uzturēt pastāvīgu un nepārtrauktu ostas darbību, protams, ievērojot visus drošības pasākumus, lai maksimāli pasargātu ostā strādājošos no inficēšanās ar koronavīrusa izraisīto COVID19. Osta strādā, vienlaikus mēs pastāvīgi monitorējam, kā attīstās situācija kravu pārvadājumu segmentos, lai būtu gatavi reaģēt uz tendencēm, ko var nest dažādie pasaulē ieviestie ierobežojumi, un ja vajadzēs - adapēt jaunajai situācijai arī brīvostas pārvaldes finanšu plānus ”, saka Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.

Tajā pašā laikā, neskatoties uz saspringto situāciju nozarē, šomēnes Rīgas ostā ienācis arī pavisam jauna kravu veids - kopš marta ostas uzņēmumā “KS Terminal” uzsākta beramā cementa pārkraušana. 26. martā specializētais kuģis “Greenland” ar beramā cementa kravu Rīgas ostā piestāja jau otro reizi. Tas aprīkots ar slēgtu automatizētu kraušanas iekārtu, kas ļauj beramo cementu pārkraut videi īpaši droši, novēršot putekļu nonākšanu apkārtējā vidē. Turklāt kuģis tiek darbināts ar sašķidrināto dabas gāzi (LNG), kas to padara vēl draudzīgāku apkārtējai videi. 

“Plānojam, ka LNG kuģis “Greenland” ar vidēji 3,5 tūkstošiem tonnu cementa Rīgas ostā pienāks regulāri, 2 – 3 reizes mēnesī. Neraugoties uz COVID 19 izraisīto krīzi, pagaidām kuģu pienākšana notiek kā plānots, un neesam saņēmuši ziņas par izmaiņām. Arī attiecībā uz citiem kravu veidiem pašreiz “KS Termināls” strādā normālā režīmā, un viss notiek pēc saskaņotiem plāniem. Tomēr jārēķinās, ka situācija jebkurā brīdī var arī mainīties” , stāsta uzņēmuma “KS Terminal” valdes priekšsēdētājs Ēriks Cešeiko.

Rīgas brīvosta ir lielākā osta Latvijā un otra lielākā Baltijas valstu osta, 2019. gadā pārkraujot 22% no lielo Baltijas valstu ostu kravu kopapjoma. Tajā strādā ap 200 privāto komersantu, tai skaitā arī 35 stividoruzņēmumi - kravu termināļi, kas kopā nodrošina ap 5000 darbavietu.