12.02.2019.

Pagājušā gada izskaņā Rīgas brīvostas valde apstiprināja jauno ostas attīstības programmu nākamajiem desmit gadiem un aizvadītajā nedēļā ar ostas attīstības plāniem tika iepazīstināti mediju un iesaistīto pušu pārstāvji. Attīstības programma 2019.-2028. gadam paredz būtiski paplašināt Rīgas ostas darbību, veicinot industrializāciju un jaunu uzņēmumu ienākšanu Rīgas brīvostas teritorijā. Tāpat jaunā Attīstības programma paredz veltīt papildu uzmanību pasažieru pārvadājumu attīstībai, vienlaikus turpinot stratēģiskos darbības virzienus - jaunu kravu piesaisti, kravu diversifikāciju, ostas infrastruktūras attīstību un ostas pārvaldības modeļa pilnveidošanu.

“Sekojot līdzi globālajām tendencēm, Rīgas brīvosta ir pamainījusi savu darbības stratēģiju. Ir pagājis laiks, kad kravas “meklēja” ostu, pašreizējā situācijā gan ostas pārvaldei, gan ostā strādājošiem uzņēmumiem ir jāapvieno pūliņi kravu piesaistē un jāiet arī kravu diversifikācijas virzienā, jābūt gataviem kravu nomenklatūras maiņai. Jaunajā attīstības plānā esam fokusējuši uzmanību uz industrializāciju – veicināsim ražošanas un pievienotās vērtības pakalpojumu attīstību, kā arī efektīvāku ostas teritorijas izmantošanu un attīstības projektu piesaisti brīvajām Rīgas ostas teritorijām,” akcentē Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.

Nākamās desmitgades attīstības programmas pamatā ir apjomīga tirgus izpēte, kuru veica Rīgas brīvostas speciālisti sadarbībā ar vietējiem un starptautiskiem jomas ekspertiem, kā arī konsultantiem no Roterdamas ostas pārvaldes. Balstoties uz tirgus analīzi, jaunajā attīstības programmā kā Rīgas brīvostas perspektīvie kravu veidi ir noteiktas konteinerkravas, lauksaimniecības un mežrūpniecības kravas. Tāpat arī būtisks attīstības potenciāls ir pasažieru pārvadājumu segmentā.

Rīgas ostas Attīstības programma 2019.-2028. gadam iezīmē divus kravu pieauguma scenārijus – Minimālo un Optimistisko. Optimistiskais scenārijs paredz, ka Rīgas brīvostas kopējais kravu apgrozījums nākamajos desmit gados ļaus atgriezties 41 miljonu tonnu līmenī. Šajā pieaugumā lielāko ieguldījumu dos konteinerkravas, kuru apjoms 2037. gadā pārsniegs 1 miljonu TEU robežu. Tiek paredzēts arī pasažieru skaita pieaugums: no 830 tūkstošiem 2017. gadā līdz 1 miljonam 2027. gadā. Minimālais scenārijs savukārt ieskicē Rīgas brīvostas kravu apgrozījuma samazināšanos nākamajā desmitgadē līdz 29 miljoniem tonnu, kur galvenais iemesls tam ir energoresursu kravu samazinājums. Taču arī šis scenārijs paredz konteinerkravu apgrozījuma palielinājumu līdz 610 tūkstošiem TEU 2027. gadā.

Jaunā Rīgas brīvostas attīstības programma un skaidri definēti attīstības virzieni ir būtiski nepieciešami ostā strādājošajiem uzņēmējiem un investoriem. “Komersanti vēlas redzēt, kurp šī osta dodas, kādi ir signāli no ostas vadības, kurp šī osta dosies nākotnē. Tāpēc ir nepieciešama šī vīzija par attīstību no ostas pārvaldes puses – kādi mēs vēlamies kļūt. Investīcijas ostas attīstībā ir ļoti dārgs prieks, kas atpelnās gadiem ilgi. Tādēļ ilgtermiņa attīstības vīzija ostai ir ļoti svarīga,” attīstības programmas nepieciešamību pamato Roterdamas ostas pārvaldes projektu vadītājs un analītiķis Karloss Zepeda.