Šobrīd līdz pat augustam atcelti visi plānotie kruīza kuģu ienācieni Rīgas ostā. Eksperti prognozē – kā pirmie nozarē varētu atjaunoties kruīza kuģu maršruti Eiropā un reģionālie kruīzi. Viens no tādiem – ar regulāro kruīza līniju maršrutā Rīga – Helsinki šodien sāk kursēt Tallink Groupp pasažieru kuģis Silja Serenade, kas turpmāk ik pārdienu līdz pat 15.augustam no Rīgas ostas dosies uz Somiju. Tāpat no Rīgas šovasar plānoti arī jūras kruīzi uz Ālandu un Sāremā salām.
Vienlaikus kruīza kompānijas visā pasaulē aktīvi pieņem rezervācijas un gatavojas 2021.2022.gada tūrisma sezonai, izstrādājot īpašus drošības protokolus un plānojot kruīza ceļojumu karti nākamajai piecgadei.
Domājot par ārējā mārketinga aktivitātēm jaunu kruīza kuģu piesaistē arī Rīgas ostā, īsi pirms svētkiem Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš tikās ar kruīza tūrisma nozarē iesaistītajiem partneriem no Rīgas Tūrisma Attīstības Biroja, LIAA Tūrisma departamenta, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas, lidostas “Rīga”, SIA “Rīgas Pasažieru termināls”, “Riga Cruiseship Agency” un tūrisma aģentūras “Latvia Tours”.
“Lai piesaistītu Rīgai vairāk kruīza kuģu un tūristu, nepietiek vien ar pasažieru uzņemšanai piemērotām ostas piestātnēm un termināļiem. Nepieciešams arī unikāls, konkurētspējīgs tūrisma piedāvājums un piemērota, ērta infrastruktūra pilsētā”, pārliecināts Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš, norādot, ka šim uzdevumam nepieciešama aktīva visu nozares pārstāvju un pilsētas iesaiste un līdzdarbošanās. “Šobrīd, laikā, kad kruīza nozare visā pasaulē ir apstājusies, ir īstais brīdis katram apzināt un veikt savus mājasdarbus, kas ilgtermiņā dotu iespēju stiprināt Rīgas pozīcijas Baltijas jūras kruīza tirgū”, tā A.Zeltiņš.
Diskusijā attālināti piedalījās arī kruīzu asociācijas CLIA (Cruise Lines International Association) viceprezidents Bo Larsens, kurš klātesošos iepazīstināja ar pašreizējo situāciju un nākotnes prognozēm kruīzu nozarē. Rīgas brīvostas pārvalde jau vairākus gadus ir CLIA biedrs, kas ļauj veidot un uzturēt kontaktus ar kruīza kompānijām un aktīvāk popularizēt Rīgu kā kruīza tūrisma galamērķi.
“Neraugoties uz to, ka pašreiz kruīzu segments ir viena no Covid – 19 krīzes vissmagāk skartajām nozarēm, asociācijas CLIA veiktie pētījumi liecina - kruīza tūristi ir lojāli šim ceļošanas veidam, tāpēc pieprasījums pēc kruīza ceļojumiem saglabājas nemainīgi augsts. Pēc CLIA prognozēm, aktivitāte nozarē atjaunosies, īpaši Baltijas jūras reģionā, kuru krīze ir skārusi salīdzinoši mazāk”, uzsvēra Bo Larsens. Viņaprāt, nākamajā sezonā varētu notikt pakāpeniska kruīza maršrutu atjaunošanās, nozares pielāgošanās jaunajiem noteikumiem, savukārt 2022. gadā - atgriešanās pirmskrīzes līmenī, sagaidot strauju kruīza tūristu skaita pieaugumu.
Rīgas osta izvirzījusi ambīciju izveidot Rīgu par Baltijas kruīza kompāniju “mājas ostu” (home port/turnaround port) - ostu, kurā kruīza pasažieri uzsāk un beidz savu ceļojumu. Tas uzlabotu ne tikai ostas darbības rezultātus, bet dotu arī lielāku ieguldījumu Rīgas tūrisma un viesmīlības nozares attīstībā.