Šķiet, ka viedoklis par 5G kā progresa etalonu vai, gluži pretēji, mītisku draudu nu jau ir katram sevi cienošam tīmekļa sabiedrības loceklim. Diez vai šīs kaislības tik ātri norims, bet tikmēr gan pasaules ostās, gan Rīgas ostā jau šobrīd notiek izmēģinājumi, kas šo tehnoloģiju ļaus izmantot ļoti konkrētiem – vides aizsardzību veicinošiem un tātad arī cilvēku veselībai un drošībai svarīgiem risinājumiem, kā arī ostu darba efektivitātes veicināšanai. Tas, savukārt, ir pamats konkurētspējai un sabiedrības augstākai ekonomiskajai labklājībai.
Jāatgādina, ka 5G ir šobrīd jaunākā mobilo sakaru paaudze, kas nodrošinās optikas internetam līdzvērtīgu bezvadu interneta pieredzi. 5G paredz ne tikai desmitreiz ātrāku mobilo internetu. Tas spēs apkalpot strauji augošo lietu interneta sensoru skaitu, nodrošinot iespēju vienā vietā vienlaicīgi darboties pat simtkārt vairāk pieslēgumiem nekā iepriekšējās mobilo sakaru paaudzes. Izstrādājot 5G tehnoloģiju, tiek uzlabota arī datu pārraides savienojuma stabilitāte un drošība, lai mobilo internetu varētu plašāk izmantot nozarēs, kur pakalpojuma nepārtrauktai darbībai ir izšķiroša nozīme.
Viens no vērienīgākajiem projektiem pasaulē šobrīd norisinās Hamburgas ostā, kur sadarbībā ar Nokiaun Deutsche Telecomtiek pārbaudīti vairāki scenāriji, kā izmantot 5G tehnoloģijas jaunās iespējas. Hamburgas projekts ir ievērojams ar to, ka testi notiek reālā, sarežģītā un mainīgā vidē, ne vairs laboratorijas apstākļos. Vācijas lielākajā ostā ik dienu ierodas vairāk nekā 10 tūkstoši kravas auto, tajā strādā gandrīz 2000 darbinieku un gadā caur ostu “iziet” 9 miljoni konteineru.
Hamburgas ostā 5G tehnoloģija regulē luksoforu signālus, lai nodrošinātu pēc iespējas nepārtrauktu un drošu transporta pārvietošanos. Hamburgas inženieru komandai tagad ir iespēja izmantot papildinātās un virtuālās realitātes rīkus pārskatāmas un precīzas informācijas iegūšanai – izmantojot tā saucamo digitālo dvīņu risinājumus, kas ļauj izvairīties no kļūdām projektu attīstībā vai uzlabojumu veikšanā – šādu informācijas pārraides jaudu nodrošina tikai 5G mobilā infrastruktūra. Speciālisti var arī attālināti pieslēgties tehnisku problēmu risināšanai, izmantojot virtuālās realitātes brilles un video straumēšanu. Kuģiem piestiprināti vides sensori mēra oglekļa dioksīda izmešu līmeni, citi sensori uzrauga bāku, boju tehnisko stāvokli un ziņu par apkopes nepieciešamību. Līdz 2025. gadam Hamburgas osta plāno izmantot vairāk nekā 100 000 savstarpēji savienotu lietu interneta sensoru – izmantojot fiksēto tīklu, tas nebūtu iespējams. 5G lietu interneta iekārtas ļauj atbalstīt desmitiem tūkstošu iekārtu darbu, nodrošināt to bateriju darbību vairāk nekā 10 gadu un efektīvi pārraidīt un analizēt iegūtos datus.
Arī Rīgas osta Latvijā aktīvi strādā pie 5G risinājumu testiem. Viens no pirmajiem ir sadarbībā ar LMT īstenotais projekts - drons ar mākslīgo intelektu ūdens piesārņojuma noteikšanai. Projektā tiek izmantota LMT kopā ar Lufthansa Systemssadarbībā topošā dronu satiksmes vadības platforma.
Ostas ar savu relatīvi kompakto teritoriju, bet vienlaikus sarežģīto infrastruktūru un intensīvo loģistiku, visticamāk, būs viena ir viena no pirmajām jomām, kur tiks attīstīti 5G balstīti risinājumi. Arī Rīgai kopā ar partneri LMT ir ambiciozs mērķis turēties starp līderiem šajā jomā.