Apvienojot divus Zviedrijas uzņēmējiem piederējušus terminālus, Rīgas brīvostā ir attīstījies nacionālā kapitāla uzņēmums “WT Terminal”, kurš kopš darbības uzsākšanas spējis jau septiņas reizes palielināt pārkrautos kravu apjomus. Turklāt uzņēmums ostas teritorijā veiksmīgi attīsta ražošanas jaudas, kā arī sadarbībā ar Latvijas inženieriem izstrādā un ievieš inovatīvas pašmāju kraušanas tehnoloģijas.
70 % no uzņēmuma “WT Terminal” kravu apgrozījuma veido kokmateriālu kravas, bet uzņēmums arvien vairāk pārkrauj arī graudus un citas beramkravas. Kopš brīža kad pašmāju uzņēmēji pārņēma ostas daļas 2005. gadā, uzņēmumā, kurā pirms tam darbojās zviedru kompānija, “WT Terminal” ir palielinājis pārkrauto kravu apjomu no aptuveni 100 tūkstošiem tonnu līdz 700 tūkstošiem tonnu gadā. Šobrīd pēc kravu apgrozījuma “WT Terminal” jau ierindojas Rīgas brīvostas lielāko uzņēmumu desmitniekā, bet pēc pārkrauto kokmateriālu apjoma ieņem trešo vietu starp ostas termināļiem.
Uzņēmuma veiksmīgās attīstības pamatā ir pārdomātas investīcijas ar mērķi padarīt procesus terminālī pēc iespējas efektīvākus. Regulāri tiek ieviestas jaunas, inovatīvas tehnoloģijas un risinājumi – tas attiecas gan uz pārkraušanas procesu optimizāciju, gan uz ražošanas attīstību uzņēmumā.
“WT Terminal” ražotnēs tiek veikta kokmateriālu kaltēšana, šķirošana un pakošana. “Mūsu uzņēmumā zāģmateriāliem tiek piešķirta pievienota vērtība, kas veido aptuveni 15-20% no to cenas,” stāsta “WT Terminal” valdes loceklis Andis Bunkšis. Uzņēmums var lepoties ar lielākajām žāvēšanas kalšu un šķirošanas jaudām ostu teritorijā. Jau vairākus gadus uzņēmumā darbojas šķirošanas līnija, kur kokmateriāli pēc kaltēšanas tiek šķiroti un iepakoti. Process tādējādi tiek veikts maksimāli ātri, lai zāģmateriāli nepagūst uzkrāt mitrumu. “WT Terminal” kokapstrādes pakalpojumus izmanto ne tikai Latvijas, bet arvien plašāk arī Baltkrievijas zāģmateriālu eksportētāji, kuriem kokmateriālu kaltes bieži vien nav pieejamas.
Uzņēmuma politika ir piedāvāt klientiem pēc iespējas plašu kokmateriālu apstrādes pakalpojumu klāstu un padarīt apstrādes procesus arvien efektīvākus. “Manuprāt esam vienīgais terminālis Rīgas brīvostas teritorijā, kas papildus kraušanai piedāvā pilnu automatizētu zāģmateriālu žāvēšanas un šķirošanas ciklu. Procesu automatizācija, ieviešot dažādus tehnoloģiskos risinājumus, ļauj mums palielināt apstrādes ātrumu, samazināt roku darbu, uzlabot uzskaiti un procesu vadību,” turpina A. Bunkšis.
Savukārt beramkravu kraušanai “WT Terminal” tiek izmantots tepat Latvijā projektēts un uzbūvēts mobilais beramkravu konveijers, kurš, sadarbojoties ar ostas speciālistiem, tapis uzņēmumā “Smartteh”. Mobilais konveijers ir piemērots visdažādāko beramkravu kraušanai. Sadarbojoties abu jomu speciālistiem, no idejas līdz tās realizācijai pagājis vien pusotrs gads. Iekārtas testēšana un uzlabošana vēl turpinās, taču jau ir skaidrs, ka Latvijā radītā iekārta ir krietni lētāka par ārvalstīs pieejamiem analogiem. “WT Terminal” pārstāvis neizslēdz, ka nākotnē varētu sākties šādu iekārtu sērijveida ražošana un tām būtu eksporta potenciāls.