Kruīza industrija gandrīz pusgadsimta ietvaros ir piedzīvojusi dinamisku izaugsmi, ko sākotnēji veidoja pieprasījums pēc kruīza ceļojumiem Ziemeļamerikā un pēdējos gados pieprasījums Eiropā un pārējā pasaulē, īpaši Ķīnā un Austrālijā. Pieprasījums pēc kruīza ceļojumiem pasaules reģionos ir pieaudzis no 23,34 miljoniem pasažieru 2014.gadā līdz 26,76 miljoniem pasažieru 2017.gadā. Tirgus tendences liecina, ka līdz 2030. gadam kruīza pasažieru skaits pasaulē varētu pieaug vēl par trešdaļu, atklājot aizvien jaunus tūrisma maršrutus un tirgus nišas.
Arī Rīgas brīvostas attīstības vīzijā nākamajiem desmit gadiem kā viens no svarīgiem virzieniem iezīmēts kruīzu sektora attīstība. Mērķis: teju dubultot kruīzu kuģu un to pasažieru skaitu, veidojot Rīgu par nozīmīgu kruīzu un pasažieru prāmju ostu Baltijas jūras reģionā. Ja 2018. gadā Rīgas ostā apkalpoti 75 tūkstoši kruīzu pasažieru, tad līdz 2030. gadam plānots šo skaitli palielināt līdz teju 160 tūkstošiem.
Šī potenciāla izmantošana lielā mērā atkarīga no pienācīgas infrastruktūras pieejamības. Esošā kruīza termināļu infrastruktūra ir nepietiekama. Rīgas pasažieru terminālim ir labs novietojums, taču ierobežojošais faktors ir piestātnes garums un teritorija sauszemes operāciju veikšanai, lai apmierinātu pieaugošo kruīza kuģu pieprasījumu. Savukārt Krievu salas terminālis, kurš šobrīd tiek izmantots kruīza kuģu uzņemšanai liela pieprasījuma periodos, nav piemērots kruīza kuģiem attāluma no pilsētas centrālās daļas un nepievilcīgās vides dēļ.
Jaunas iespējas kruīzu līniju attīstībai paver Krievu salas projekts. Kravas pamet Rīgas vēsturisko centru atbrīvojot vietu tūristiem. Andrejsalā un Eksportostā atbrīvojas piestātņu līnija vairāk kā 600 m garumā, tai skaitā arī pievedceļi un infrastruktūra no sauszemes puses. “Veicot šīs teritorijas savešanu kārtībā, kruīzu pasažieriem tiktu nodrošināta pieeja pilsētas centram turklāt labajā krastā. Tas mums dos iespēju ne tikai kvalitatīvi apkalpot esošo kruīzu kuģu plūsmu, kam piemīt augoša tendence, bet arī īstenot ambiciozu plānu – izveidot Rīgas ostu par vietu, kur sākas un beidzas kruīzi,” atzīmē Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks attīstības jautājumos Edgars Sūna.
Lai rastu kruīzu pasažieriem aizvien pievilcīgāku un konkurētspējīgāku piedāvājumu, jāsadarbojas visām iesaistītajām pusēm. E.Sūna uzsver: “Protams, lai īstenotu šo plānu, savi mājasdarbi jāpilda ne vien ostai, bet visai tūrisma industrijai. Lidostai, dzelzceļam, sabiedriskajam transportam, viesmīlības uzņēmumiem jāsadarbojas, lai radītu pēc iespējas labāku piedāvājumu, sākot ar ērtiem avio un transporta savienojumiem, beidzot ar labiem gidu servisiem vecpilsētā”.