Tue, 01/19/2016 - 15:25

Gada aukstajā laikā, kad zemi klāj sniegs, valsts institūcijās, pašvaldība un Rīgas brīvosta bieži vien saņem sūdzības par palielinātu putekļu piesārņojumu. Tomēr līdzīgi kā gada siltajā periodā, arī ziemā ogles pārkraujošie uzņēmumi, veic virkni preventīva rakstura darbību, lai mazinātu putekļu izplatību. Gadījumi, kad putekļi konstatēti ārpus Rīgas brīvostas robežas, lielākoties saistīti ar nelabvēlīgu vēju ietekmi, ko pie esošajām kravu pārkraušanas tehnoloģijām, ir iespējams būtiski mazināt, bet ne pilnībā novērst.

 

Reaģējot uz pastiprināto piesārņojuma risku un RBP brīdinājuma vēstulēm, jau 2014. gadā ogles pārkraujošie uzņēmumi SIA “Strek” un SIA “Rīgas centrālais termināls” veica vērienīgu pasākumu kopumu, lai pie esošajiem apstākļiem, iespēju robežās, mazinātu negatīvo ogļu pārkraušanas procesa ietekmi sala apstākļos. Starp ieviestajiem pasākumiem jāmin piecu sniega lielgabalu novietošana SIA “Sterek” teritorijā, ar mērķi slāpēt ogļu putekļus ziemas apstākļos. SIA “Rīgas centrālais termināls” ogļu pārkraušanas vietas aprīkojis ar apsildāmām sūkņu stacijām, kas dod iespēju smidzināšanas iekārtas lietot arī aukstajā laikā.

Papildus svarīgi atzīmēt, ka abi iepriekš minētie uzņēmumi savās teritorijās, atbilstoši izsniegtajām atļaujām un Rīgas domes saistošajiem noteikumiem, ir izvietojuši pastāvīgas putekļu mērījumu stacijas, kas dod informāciju par putekļu piesārņojuma līmeni gaisā.

Savukārt Rīgas brīvostas pārvalde šobrīd putekļu mērījumus osta veic divos punktos – Gāles ielā un Voleros. Lai arī atsevišķās dienās fiksēti putekļu piesārņojuma līmeņa pārsniegumi, gada griezumā šo pārsniegumu apjoms nav lielāks par normatīvajos aktos noteikto. Mērījumi tiek veikti nepārtraukti un to rezultāti neuzrāda būtiskas izmaiņas gaisa kvalitātē salīdzinot ar iepriekšējo gadu.

Valsts vides dienesta izvirzīto nosacījumu kontroli veic Lielrīgas reģionālā vides pārvalde, kura pārkāpumu gadījumos ir tiesīga arī piemērot normatīvos aktos paredzētās sankcijas, tai skaitā arī apturēt uzņēmuma darbību.

Turklāt kārtējo reizi jāuzsver, ka 2015.gadā ekspluatācijā tika nodots Krievu salas infrastruktūras projekts, kas paredz, ka 24 mēnešu laikā abiem iepriekšminētajiem uzņēmumiem ir jāveic investīcijas, lai ogļu kravas vairs nepiesārņotu Rīgas vēsturisko daļu, bet tiktu pārkrautas tieši Krievu salā, kur šobrīd norisinās darbs pie putekļu žogu projekta izstrādes.