Wed, 01/14/2015 - 14:29

Aizvadītajā gadā Rīgas ostas termināļos ir pārkrauts vēsturiski lielākais kravu apjoms, kas pārsniedz Rīgas brīvostas pārvaldes 2014.gadam uzstādītos mērķus. Kopumā Rīgas ostā apstrādāts 41,08 miljoni tonnu dažādu kravu, kas ir par 15,8% jeb 5,6 miljoniem tonnu vairāk kā 2013.gadā.

 

Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks norāda, ka īpaši nozīmīgi šie rezultāti ir kontekstā ar ģeopolitiskajiem notikumiem: „Mēs esam pierādījuši, ka Rīgas osta ir drošs sadarbības partneris, kas spēj mainīties līdzi laikam. Mūsu veiktās investīcijas ostas infrastruktūras attīstībā un lojālā attieksme pret klientiem, kuriem vissvarīgākais ir un paliek ekonomiskais izdevīgums un kravu drošība, sevi pilnībā ir attaisnojusi.”

Beramkravu apjoms pieaudzis par 10%

Kopumā beramkravu segmentā 2014.gadā pārkrauts 23,73 miljoni tonnu, kas ir par 10% jeb 2,16 miljoniem tonnu vairāk kā iepriekšējā atskaites periodā. Līdera pozīcijas beramkravu segmentā saglabā ogļu kravas. Pērn Rīgā apstrādāts 14,94 miljoni tonnu šī kravu sortimenta, kas ir par 6,4% vairāk kā 2013.gadā. Tajā pašā laikā vislielākais kāpums šajā segmentā ir minerālmēslu pārvadājumu jomā. Pēc Riga Fertilizer terminal nodošanas ekspluatācijā gada sākumā, minerālmēslu apjoms būtiski pieaudzis – 2014.gadā pārkrauts 2,55 miljoni tonnu, kas ir par 80% vairāk kā 2013.gadā.

Praktiski dubultojušies labības un labības produktu pārvadājumi. Līdz ar to šis kravu sortiments ieņem arvien būtiskāku lomu kopējā Rīgas ostā apstrādāto kravu struktūrā – šogad labības produktu apjoms sasniedz nepilnus 770 tūkstošus tonnu. Palielinājušies arī dažādu metālu un metāllūžņu pārvadājumi: attiecīgi +16,2% un 11,4%.

Kāpums noticis arī atsevišķi neizdalīto beramkravu grupā (+4,9%), sasniedzot turpat 3 miljonus tonnu apgrozījumu. Jāatzīmē šajā kravu grupā iekļautās skaidu granulas, kuru daudzums palielinājies par 27,9% un pārsniedz miljons tonnu robežu. Līdz ar šī sortimenta ražošanas attīstību un produkcijas eksporta pieaugumu, samazinājušies šķeldas pārvadājumi.

Ģenerālkravās dominē konteineri

2014.gadā ģenerālkravu segmentā kopumā apstrādāts 7,07 miljoni tonnu, kas ir par 4,3% vairāk kā 2013.gada laikā. Dominējošā loma ir konteineru pārvadājumiem – šogad to apjoms pieaudzis par 6,1% un sasniedz 4,15 miljonus tonnu. Praktiski iepriekšējā atskaites perioda līmenī (+0,5%) palikuši kokmateriālu pārvadājumi. Jāatzīmē, ka kokmateriāliem ir nozīmīga loma kopējā Rīgas ostas kravu struktūrā - 2014.gada laikā apstrādāts vairāk kā 2 miljoni tonnu šī kravu veida.

Dubultojušies ir ģenerālkravu segmentā iekļauto metālu pārvadājumi, kā arī kā pozitīva tendence jāvērtē pārtikas kravu apjoma kāpums, kas gan līdz šim nav bijis Rīgas ostā nozīmīgs kravu veids. Attīstoties saldētavu infrastruktūrai ostas termināļos, pārtikas kravu apjomam Rīgas ostā ir paredzamas labas perspektīvas. Palielinājies arī ķīmisko kravu un atsevišķi neizdalīto ģenerālkravu apjoms. Ģenerālkravu segmentā samazinājušās roll on/roll of kravas (-20,4%).

Būtisks pieaugums naftas produktu grupā

Aizvadītā gada laikā vislielākais apjoma pieaugums vērojams lejamkravu segmentā – kopumā apstrādāts 10,28 miljoni tonnu lejamkravu, kas ir par 44,6% vairāk kā 2013.gadā. 10,2 miljonus tonnu no visām lejamkravām sastāda naftas produkti.

Pērn Rīgas ostā apkalpoti turpat 738 tūkstoši pasažieru, kas ir par nepilniem 12% mazāk kā 2013.gadā. Pasažieru skaita kritums saistāms ar Tallink regulāro reisu samazināšanu 2014.gada vasarā.