Šā gada pirmo piecu mēnešu statistiskie rādītāji liecina, ka Rīgas brīvostā kopumā ir pārkrautas 14,09 miljoni tonnu dažādu kravu, kas ir par 15,7% vairāk nekā iepriekšējā gada attiecīgajā periodā.
Vērtējot pieaugumu pa kravu segmentiem, saglabājas iepriekšējā 4 mēnešu rādītāju tendence, - vislielākais pieaugums – 43,4% ir lejamkravu, īpaši naftas produktu grupā. Kopumā šogad Rīgas ostā pārkrauts 3,65 miljoni tonnu naftas produktu. Līdz ar to naftas produktu īpatsvars ostā palielinājies līdz 25,9%. Salīdzinājumam, 2009. un 2010. gados naftas produktu īpatsvars bija attiecīgi 22% un 21%.Rīgas brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks atzīmē: „Naftas produktu pārkraušana ir ekonomiski ļoti izdevīga gan ostai, gan Latvijas tautsaimniecībai kopumā, - jo dārgāka krava, jo lielāks atlikums paliek Latvijā. Stividoru uzņēmība un brīvostas piedāvātā infrastruktūra ir bijusi pietiekami laba, lai naftas produktu apjoms Rīgas ostā palielinātos. Vienlaikus tas ir apliecinājums, ka mums izdodas virzīt stratēģisko plānu par kravu sortimenta diversifikāciju, respektīvi, risku samazināšanu, ja kādu politisku vai ekonomisku procesu rezultātā mainās kravu konjuktūra pasaules tirgos.
Turpina palielināties arī ģenerālkravu pārvadājumi caur Rīgas ostu. Šā gada piecos mēnešos, attiecībā pret 2010.gada sākumu, to apjoms pieaudzis par 9,3% un sasniedz 2,6 miljonus tonnu. Šajā segmentā visvārāk pārkrauts konteinerizēto kravu, kas sastāda 1,2 miljonus tonnu un ir par 19,9% procentiem vairāk, kā arī kokmateriālu, kas ir 1,1 miljons tonnu un palielinājies par 4,2%. Savukārt zivju produkcijas pārtikas preču pārvadājumi ir samazinājušies. Ameriks norāda: „Pārtikas un zivju produkcijas pārvadājumiem Rīgas ostā ir pavisam maza loma, un kaut arī procentuāli kritums ir liels, tonnu izteiksmē uz kopējā kravu apgrozījuma fona tas ir niecīgs. Ir notikušas sarunas ar Brazīlijas importa eksporta koncernu, kas plāno Rīgas ostā izvietot pārtikas preču loģistikas centru tirdzniecībai Eiropā un Āzijas valstīs. Tādējādi mums ir pamats plānot pārtikas preču īpatsvara pieaugumu un šī kravu grupa ieņems lielāku lomu mūsu ostas kopējā darbībā.”
Beramkravu segments ilgstoši ir sastādījis vislielāko kravu īpatsvaru Rīgas ostā – 2009.gadā tas bija 63%, 2010.gadā 57%, bet šā gada piecos mēnešos ir 55%, jeb 7,8 miljonu tonnu no kopējā ostas apgrozījuma. Īpatsvara kritums, vienlaikus saglabājot 8% pieauguma līkni attiecībā pret iepriekšējā gada atskaites periodu, ir pozitīva tendence, kas liecina par kravu dažādošanos un kā jau iepriekš minēts, risku samazināšanos. Lai arī labības un cukura pārkraušanas apjoms ir neliels – kopā ap 260 tūkstošiem tonnu, pozitīvi vērtējams šīs kravu grupas pakāpenisks pieaugums, - pārkrauto kravu apjomi palielinājušies vairāk kā pusotru reizi. Tāpat praktiski dubultojušies ir ferokausējumu, metāllūžņu un dažādu metālu pārvadājumi. Turpina pieaugt arī rūdas apjomi, kas šogad pārsniedz jau 300 tūkstošus tonnu. Vislielāko īpatsvaru šajā kravu segmentā aizņem ogles, kuru apjoms šogad pieaudzis par 9,2% un sastāda 5,4 miljonus tonnu. Ameriks: „Zināms, ka ir noslēgts līgums par papildus 10 miljonu tonnu pārkraušanu Rīgas ostā. Tas ir ļoti nozīmīgs daudzums, tāpēc nedrīkstam kavēties ar Krievu salas projekta, kur plānots izvietots mūsdienīgus beramkravu termināļus, realizāciju. Tādējādi pie pieaugoša ogļu pārkraušanas apjoma, tiks samazināta ietekme uz vidi. Vienlaikus strādājam arī pie jaunas dziļūdens piestātnes izveidošanas, jo Rīgas ostā ienāk kuģi ar arvien lielāku kravnesību un liela daļa esošo piestātņu tiem ir par seklu."
Maijā, tāpat kā aprīlī ostā kopumā tika pārkrauts 3,2 miljoni tonnu, kas liecina par stabilu ostas termināļu darbu un mērķtiecīgu attīstību atbilstoši izstrādātajai stratēģijai. Maijā ostā tika apkalpoti 379 kuģi, kas ir lielākais mēnesī apkalpoto kuģu skaits šajā gadā.
Atgādināsim, ka arī šā gada pirmajos 3 mēnešos, kad ostas darbu sarežģīja biezais ledus un sals, vidēji vienā mēnesī tik apstrādāts vairāk nekā 2,5 miljoni tonnu kravu.
Kā iepriekšējo gadu darba rezultātu var vērtēt šogad jau iebraukušo un prognozējamo kruīza pasažieru skaitu. Gada piecos mēnešos kopumā Rīgas ostā ir apkalpoti 269 tūkstoši pasažieru, kas ir par 18% vairāk nekā iepriekšējā gada sākumā. Ļoti būtiski, ka palielinās kruīza pasažieru skaits, kas šogad sasniedz jau 17 tūkstošus un ir par gandrīz 42% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Šogad plānots Rīgā uzņemt 70 kruīza kuģus, kas Rīgai atvedīs vismaz 60 tūkstošus viesu. Pagājušajā gadā ar 64 kruīza kuģiem Rīgu apmeklēja 58 tūkstoši iebraucēju.
25.maijā pie Rīgas pasažieru ostas bija pietauvojies kruīza kuģis Costa Pacific, kas ir lielākais kruīza kuģis kāds jebkad piestājis Rīgā. Uz tā klāja bija 3000 pasažieru. Costa Pacific Rīgā šovasar ienāks vēl 3 reizes un plānots, ka katrā no reisiem būs 3700 pasažieru.
Savukārt 8.jūnijā Rīgas ostā piestāja kruīza kuģis Mein Schiff 2 ar 1900 pasažieriem. Arī Mein Schiff 2 šovasar ienāks vēl 3 reizes.