2010.gada pirmajā pusgadā Rīgas brīvostā apkalpoti 1960 tirdzniecības kuģi, kas ir par 2,5 % vairāk nekā 2009.gada atbilstīgajā atskaites periodā. Rīgas Brīvostā pirmajos sešos mēnešos kopumā pārkrauti 14,57 miljoni tonnu jūras kravu.
2010.gada pirmā pusgada kravu apgrozījums no pagājušā gada atbilstīgā atskaites perioda rādītājiem atpaliek par 1,5%. Rīgas Brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētājs Ainārs Šlesers norāda: „Gribu atzīmēt, ka 2009.gads Rīgas Brīvostā bija rekorda gads, - tika sasniegts gandrīz 30 miljonu tonnu kravu apgrozījums. Līdz ar lielo salu gada sākums bija nelabvēlīgs navigācijai arī Baltijas jūrā un līcī, tāpēc janvārī, salīdzinājumā ar iepriekšējo atskaites periodu, Rīgas ostā kravu apgrozījums kritās par 15%. Taču līdz šī gada vidum mums ir izdevies izlīdzināt gada sākuma samazinājumu un patlaban Rīgas ostā ir praktiski tāds pats apgrozījums, kā 2009.gada pirmajos sešos mēnešos. Līdz gada beigām plānojam saglabāt esošās tendences un 2010.gads pēc kravu apgrozījuma būs līdzvērtīgs 2009. gadam. Ja šos skaitļus salīdzinām ar kopējo 20% IKP kritumu valstī, tad rezultātus RBP varam uzskatīt par vairāk nekā labiem.”
Kuģu skaita dinamika
Pārskata periodā ienākušo kuģu skaits palielinājies sauskravu kuģiem (+25%) un konteinerkuģiem (+16%), turklāt par 39,2% pieaudzis kuģu skaits konteinerlīnijās. Kuģu skaita samazinājums vērojams tankkuģiem un balkeriem, kas sasaucas ar kravu apjomu samazinājumu beramkravu un lejamkravu segmentos. Rīgas ostā darbojas 28 kuģu aģentēšanas uzņēmumi. Lielāko kuģu skaitu apkalpojušas: SIA "Alpha Shipping Company" (325 kuģi), SIA "RIX Shipping" (268 kuģi), SIA "Astramar Transport" (170 kuģi), SIA "CF&S Latvija" (164 kuģi), SIA "Baltica Shipping" (146 kuģi) un SIA "Merktrans" (107 kuģi).
Jau piekto gadu vērojama tendence samazināties mazo kuģu (līdz 5000 GT) ienākšanai Rīgas ostā, bet pieaug vidēja lieluma kuģu īpatsvars, kuru GT ir no 5001 līdz 10 000. Lielo kuģu (vairāk par 10 000 GT) īpatsvars ir 33,5% no kopējo kuģu skaita. Ainārs Šlesers uzsver: "Lielas investīcijas esam ieguldījuši kuģu ceļu, piestātņu un akvatorija padziļināšanā. Tas tiek darīts ar mērķi nodrošināt lielo Panamax tipa kuģu ienākšanu Rīgas Brīvostā. Jūnijā šiem mērķiem piešķīrām vēl 7 miljonus latu."
Kravu specifika
Konteinerkravu apgrozījumā sasniegts līdz šim augstākais rādītājs – pirmajā pusgadā ir pārkrauts 1,2 miljoni tonnu šādu kravu. Konteinerkravu segmenta pieaugumu sekmē sešas aktīvi strādājošas konteinerpārvadājumu līnijas: vislielāko apgrozījumu nodrošina kompānijas Unifeeder (34%) un MSC (24%) no kopapjoma. Rīgas Brīvostā 83,9% no kopējā konteineru apjoma apstrādājusi SIA "Baltic Container terminal". Kopējais reģiona konteineru kravu apgrozījums palielinājies par 31,6%. Rīgas ostai šajā segmentā pieauguma temps ir visstraujākais (+45%) reģionā.
Kaut arī pusgada griezumā kopējais kravu apjoms ir nedaudz mazāks nekā iepriekšējā gadā, otrajā ceturksnī (aprīlī un maijā) ostā apstrādāto kravu daudzums ir bijis nedaudz lielāks nekā pirmajā ceturksnī – attiecīgi 7,14 milj. tonnas un 7,44 milj. tonnas, kas iezīmē pozitīvu tendenci. Lielākais kravu apgrozījums bijis martā, aprīlī un maijā, - katru mēnesi tika pārkrauts vairāk nekā 2,5 milj. tonnu kravas.
2010. gada 1. pusgadā ievērojami palielinājies ostā apstrādāto ģenerālkravu, tai skaitā kokmateriālu apjoms (+60,7%), bet samazinājušies pārkrauto beramkravu (-10,5%) un lejamkravu (-10,1%) apjomi. Šī tendence jāvērtē pozitīvi, jo kļūst mazāka Rīgas ostas atkarība no dažādām izmaiņām atsevišķos kravu izcelsmes/patēriņa tirgos un osta, pateicoties multifunkcionalitātei, spēj saglabāt kravu apgrozījuma līmeni.
90% no kopējā kravu apjoma sastāda no Rīgas ostas nosūtītās kravas, - tikai 10 % ir Rīgā saņemtās kravas.
Detalizēta statistika ir atrodama statistikas sadaļā.