Fri, 06/18/2010 - 10:35
DAS-Garber

ASV vēstniece Latvijā Džūdita Gārbere jūnija sākumā iepazinās ar Rīgas brīvostas pārvaldes vadības sistēmu, iedziļinājās lēmumu pieņemšanas procesos, kā arī klātienē novērtēja konteineru termināla tehnoloģiskās iespējas, drošības pasākumus un apstākļus, kādos tiek uzglabātas un pārkrautas NATO kravas.

Kā iepriekš ziņots, NATO kravu apjoms Rīgas ostā pakāpeniski pieaug, tāpēc saprotama bija ASV vēstnieces Džūditas Gārberes vēlme iepazīties ar Rīgas brīvostu detalizētāk. Tiekoties ar Rīgas Brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētāja vietnieku Viesturu Silenieku, vēstniece norādīja, ka saskata iespējas paplašināt ASV kravu pārvadājumus caur Rīgas ostu. Savukārt ostas pārstāvis izteica priekšlikumu vienkāršot jūras kravu pārvadājumus no Amerikas uz Austrumeiropu, respektīvi, organizēt kravu pārvadājumus no Amerikas uz Rīgu bez kravu pārkraušanas kādā no Eiropas lielajām ostām (Roterdamā vai Hamburgā). Patlaban tiek praktizēta lielo kuģu izkraušana minētajā ostās, tad krava tiek pārvesta uz citu termināli, uzglabāta un tad atkal uzkrauta uz kuģiem, kas dodas uz Rīgu. Tiešo pārvadājumu līnijas ieviešana būtu ekonomiski izdevīgāka un daudz ātrāka kravu īpašniekiem. Tāpat Brīvostas pārvaldei jādomā par kravu piesaisti no Austrumiem uz ASV.

Jāatzīst, ka pašiem lielākajiem kuģiem pagaidām Rīgas osta ir par seklu, tāpēc jau otro gadu turpinās ostas akvatorija padziļināšana un kopumā no RBP budžeta šim mērķim šogad novirzīti vairāk kā 7 miljoni latu. Tagadējais ostas dziļums atbilst kuģu ienākšanai ar iegrimi līdz 12,2 m. Arī šāda tipa kuģiem ir pietiekami liela kravnesība, lai attīstītu kuģošanas līniju no Amerikas uz Rīgu.

Viesturs Silenieks atzīmē: „NATO kravas pārvadāt caur Rīgas ostu izteikušas arī citas valstis, piemēram, pirmie vilcieni ar Anglijas, Beļģijas un Spānijas kravām pienāca jau 14.maijā. Kravās ir celtniecības materiāli, pārtika. Zināmā mērā tas saistīts ar kravu drošību, ko grūti garantēt, piemēram, Pakistānā, kur jau noticis uzbrukums NATO kravu vilcienam.”