12.11.2010.

Neskatoties uz ekonomisko krīzi pasaulē, kas visskarbāk atsaucās uz Latvijas ekonomiku, pēdējo trīs gadu laikā Rīgas Brīvostas kopējais kravu apgrozījums ir sistemātiski pieaudzis. 2010.gada desmit mēnešos kopējais kravu apgrozījums Rīgas Brīvostā sasniedzis 25,036 miljonus tonnu, kas ir par 0,3 % vairāk nekā iepriekšējā gada atbilstošajā atskaites periodā.

Mainās kravu struktūra

2007.gadā Rīgā pārkrautas 25,93 miljoni tonnu, 2008.gadā 29,57 milj.tonnu, 2009.gadā 29,72 milj.tonnu.. 2010. gada kravu apjoma pieauguma dinamika liecina, ka kaut arī pavisam nedaudz, tomēr tiks pārsniegts pagājušā gada apjoms, kas līdz šim bija lielākais Rīgas Brīvostas vēsturē, jo pēc šā gada desmit mēnešu darba ostas apgrozījums ir par 0,3% lielāks nekā iepriekšējā gada atskaites periodā.

Rīgas Brīvostas pārvaldes dati apliecina, ka līdz ar izmaiņām pasaules tirgos, mainījusies kravu struktūra arī Rīgas ostā. Piemēram, 2007. un 2008. lielākais pieaugums bija beramkravām,(oglēm, minerālmēsliem), kā arī naftas produktiem, bet 2009.gadā pieaudzis ģenerālkravu apjoms. Tāpat 2009.gadā iezīmējās tendence palielināties naftas produktu pārvadāšanai caur Rīgas ostu.

2010.gadā vislielākais pieaugums, attiecībā pret 2009.gada 10 mēnešiem, ir ģenerālkravām, īpaši kokmateriālu un konteineru kravu segmentā. To apjoms pieaudzis par gandrīz 80%. Arī pārtikas preču grupai ir arvien lielāka nozīme ostas darbā. Jāatzīmē, ka beramkravu segmentā arī notikušas izmaiņas – par 20 % samazinājusies akmeņogļu pārkraušana un par 28% mazāk ir pārkrauts minerālmēslu. Šo kravu veidu kritumu kompensē koksnes šķeldas, zāģmateriālu, rūdas, metāla kravu pieaugums.

Pieaug lielo kuģu īpatsvars

Tāpat kā visā pasaulē, arī Rīgas ostā pieaug lielo kuģu (virs 10 000 GT) īpatsvars. Šogad tas ir 32,5% no kopējā kuģu skaita. To apkalpošanai ir nepieciešamas dziļākas piestātnes un kuģošanas kanāli, tāpēc Rīgas Brīvostas pārvalde sistemātiski veic kuģošanas kanālu un ostas akvatorija padziļināšanu. Šogad šim mērķim papildus tika novirzīti 7 miljoni latu, kā arī aktualizēts projekts par kuģošanas kanālu rekonstrukciju un jaunu dziļūdens piestātņu izbūvi Krievu salas projektu ietvaros. Patlaban RBP rīcībā ir viena dziļūdens piestātne Žurku salā, ko izmanto Panamax tipa kuģu uzkraušanai. Oktobrī Rīgas ostā tika pakalpots līdz šim lielākais kuģis, kas piestājis Rīgā, - tā garums ir 230 m, platums 37 m, iegrime 14.2 m, kas faktiski pārsniedz Panamax tipa kuģu parametrus. Kuģa kravā bija 82,2 tūkstoši tonnas dzelzsrūdas. Kopumā Rīgas ostā šogad ir apkalpoti 69 Panamax tipa kuģi. (Pie Panamax tipa kuģiem pieskaita tos, kuru DWT rādītājs ir 65 000 un vairāk.)

Esošā situācija paliecina, ka Rīgas Brīvostas izvēlētā un īstenotā stratēģija – būt par multifunkcionālu ostu, kurā vienlīdz augstā līmenī var sniegt pakalpojumus visdažādākajiem kravu veidiem, ir attaisnojusies.

 

Informāciju sagatavoja
Rīgas Brīvostas pārvaldes
Sabiedrisko attiecību departaments
Anita Leiškalne