20.07.2017.

19. jūlijā Rīgas ostu apmeklēja Kazahstānas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) “Horgosa – Austrumu vārti” pārvaldes pārstāvji, lai iepazītos ar Rīgas brīvostas darbību un potenciālajiem sadarbības virzieniem. Galvenais Kazahstānas delegācijas vizītes mērķis bija pieredzes apgūšana SEZ pārvaldīšanas jomā.  

SEZ “Horgosa – Austrumu vārti” pārstāvji  Rīgas brīvostas pārvaldē (RBP) tikās ar Mārketinga direktoru Edgaru Sūnu un  tika iepazīstināti ar brīvās zonas pārvaldīšanas aspektiem Rīgas brīvostā. Kazahstānas pārstāvjus interesēja dažādu administratīvo procedūru organizēšana, jautājumi par zemes iznomāšanu komersantiem, līgumu slēgšanu un atlaižu piemērošanu. Tika pārrunāts arī RBP sniegto pakalpojumu klāsts brīvās zonas komersantiem, to organizēšana un administrēšana.

SEZ “Horgosa-Austrumu vārti” gandrīz 150 hektāru platībā ir izveidota uz Ķīnas-Kazahstānas robežas. Tajā ietilpst industriālā zona, loģistikas centrs, kā arī konteinerkravu “sausā osta”. Horgosas SEZ attīstība ir viena no Kazahstānas transporta politikas prioritātēm, lai izveidotu valstī nepieciešamo infrastruktūru izdevīgam sauszemes kravu tranzītam starp Ķīnu un Eiropu. Aizvadītajos gados valsts tās izveidē ieguldījusi 258 miljonus ASV dolāru.

RBP Mārketinga direktors Edgars Sūna: “Priecājamies, ka Horgosas SEZ pārstāvji ieradušies Latvijā un apmeklēja Rīgas ostu, lai iepazītos ar brīvās zonas pārvaldīšanas pieredzi. Tagad mums ir izveidojušies labi kontakti un varēsim turpmāk tieši risināt dažādus mums svarīgus sadarbības jautājumus. Horgosas SEZ ir interesants un nozīmīgs partneris Rīgas brīvostas pārvaldei kontekstā ar konteinerkravu pārvadājumu attīstību starp Ķīnu un Eiropu caur Rīgas ostu.  Kā zināms, tikko notikušajā Latvijas transporta un loģistikas nedēļā izstādē «Astana Expo 2017» Kazahstānas dzelzceļa kompānijas «Kazakstan temir žoli» valdes priekšsēdētājs Kanats Alpisbajevs rosināja Latvijai veidot kopīgu loģistikas centru «Horgosas-Austrumu vārtu» teritorijā, kas ļautu daudz efektīvāk organizēt konteinervilcienu satiksmi no Ķīnas robežas uz Latviju. Tāpat šajā pasākumā tika uzsvērts, ka Latvijas un Kazahstānas sadarbības potenciāls arvien vairāk meklējams tieši konteinerkravu transportēšanā. Līdz ar to Rīgas osta iegūst īpašu lomu, jo ir lielākā un praktiski vienīgā Latvijas konteineru osta.”

SEZ “Horgosa – Austrumu vārti” pārstāvji Latvijā bija ieradušies Kazahstānas uzņēmēju un organizāciju vizītes ietvaros, ko organizēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Šīs vizītes dalībnieku sastāvā pārsvarā bija tie Kazahstānas uzņēmumi un institūcijas, kas tieši iesaistīti kravu tranzīta plūsmas organizēšanā starp Ķīnu un Eiropas valstīm.