25.05.2010.

Latviju darba vizītē  apmeklēja Brazīlijas ostu ministrs un uzņēmēju delegācija, kas 7.maijā iepazinās ar Rīgas ostas iespējām šeit pārkraut galveno Brazīlijas eksporta preci   - cukuru, kā arī citu termināļu piedāvājumu, lai perspektīvā Rīgas ostu varētu izmantot arī citu pārtikas kravu, tostarp saldēto produktu loģistikai.

„Brazīlijas Speciālā ostu sekretariāta ministra vizīte ir ārkārtīgi nozīmīga Latvijas ekonomikas attīstībai - Latvijas uzņēmēju tikšanās ar Brazīlijas „amata brāļiem" var raisīt idejas par abu valstu sadarbības iespējām, jauniem tirdzniecības un loģistikas pakalpojumu biznesa projektiem, kas jo īpaši nozīmīgi šobrīd, pirms LTRK organizētās tirdzniecības misijas uz Brazīliju maija otrajā pusē," uzsver LTRK valdes priekšsēdētāja Žaneta Jaunzeme – Grende. Savukārt Rīgas Brīvostas pārvaldes stratēģiskās attīstības un projektu vadības departamenta direktors Vladimirs Makarovs  akcentē  Latvijas Goda konsules Brazīlijā Līgas Briģes ieinteresētību Latvijas un Brazīlijas savstarpējo ekonomisko aktivitāšu veicināšanā. Faktiski Brazīlijas ostu ministrs bija plānojis vizīti uz Sanktpēterburgu, lai uzzinātu vairāk par tās ostas darbību, jo liela daļa Brazīlijā saražotā cukura nonāk NVS valstīs. Iepazīstoties ar  Rīgas Brīvostas pārvaldes un uzņēmēju piedāvājumiem, ministru un pavadošos uzņēmējus patīkami pārsteidza Rīgas brīvostas cenu politika, kā arī plašās termināļu attīstības iespējas.

Rīgas Centrālais terminālis spēj apstrādāt un uzglabāt līdz 500 000 tonnu cukura kravu gadā, kā arī šo pakalpojumu cenas Brazīlijas uzņēmēju skatījumā ir ļoti pievilcīgas. Kravu īpašnieki saskata iespēju Rīgas ostu izmantot kā optimālāko ceļu no Brazīlijas uz NVS valstīm.

Runājot par saldēto kravu apstrādi un uzglabāšanu, Makarovs ir piesardzīgāks: „Rīgas ostā jau vairākus gadus ir saldējamo noliktavu deficīts, kam pamatā ir vairāki faktori: viena no modernākajām saldētavām pirms dažiem gadiem  nodega un pagaidām nav atjaunota. Tāpat nav realizēti vairāki iesākti projekti, tostarp Frigo termināļa saldētavu būve, ko apturēja nepārdomātais Satversmes tiesas lēmums par Rīgas pilsētas, Rīgas Brīvostas teritoriālā plānojuma atcelšanu. Tagad plānojums ir apstiprināts un Frigo terminālis uzsācis tehniskā projekta izstrādi, taču nokavēti ir divarpus gadi. Uzņēmēju optimismu būvēt jaunas saldētavas kavēja arī savulaik Krievijas pieņemtais aizliegums ievest saldētu putnu gaļu caur ārvalstu ostām. Laika gaitā ir atrasti citi sadarbības partneri, piemēram, Kazahstānu interesē Rīgas ostu izmantot liellopu gaļas pārvadājumiem. Arī Brazīlijas uzņēmēju interese liecina, ka saldētavu jauda ir steidzīgi jāpalielina.”

Pašreizējais saldētavu noliktavu deficīts nav šķērslis Brazīlijas uzņēmēju interesei arī  par saldēto kravu nosūtīšanu caur Rīgas ostu, jo arī viņiem ir nepieciešams laiks kravu pārorientēšanai no Sanktpēterburgas uz Rīgu. Precīzāk par brazīliešu vizītes rezultātiem varēs spriest rudenī vai nākamā gada sākumā, kad notiks jaunu līgumu slēgšana par kravu piegādēm NVS valstīm. Rīgas Brīvostas pārvalde ir atvērta Brazīlijas kravām, bet termināļi būs gatavi tad, kad tiks izteikti konkrēti piedāvājumi.